lördag, augusti 14, 2010

Jag var i Nya Zeeland en sväng...


Min tre veckor långa resa runt halva jorden började som ett galet infall. "Om det ska kosta så här mycket att åka hem (SEK 15.000 och uppåt!) att åka hem kan jag ju nästan lika gärna köpa en jordenruntbiljett!" skämtade jag lite med mig själv. Och insåg sedan att jag faktiskt skulle kunna det på riktigt.

Jag slängde iväg ett mejl till Kilroy Travels med ett gäng namn på städer och bad dem välja ett antal destinationer. Nya Zeeland blev således den första.
Sen kom jag naturligtvis på att det var vinter där och kortade ner min vistelse från tre nätter till en natt.
Det skulle jag inte gjort.

Det tog immigrationsmänniskan på flygplatsen hela 40 minuter att tro på att jag verkligen hade tagit en 23 timmar lång omväg på vägen till Los Angeles "bara för att jag ville åka till Nya Zeeland" för en natt.
Aldrig varit med om maken till strikta, sura, buttra, bittra immigrationsmänniskor! Och så gick de igenom allllt mitt bagage. Testade mina speglar och min kameradisplay för knark. Hittade inget, och lät mig motvilligt passera.

Stack genast till turistinformationen, hittade en grej om att dyka med hajar och bad dem ringa och kolla direkt! Det blev inget dykande av dock, eftersom alla barn hade vinterlov och hade bokat upp alla platser, de giriga jävlarna.


  1. På de två dagar jag hade att utforska Auckland till lärde jag mig många saker: 
  2. Man fryser jävligt mycket om fötterna om sandaler är de enda skor man har när det är 15 grader kallt, och man tillbringar större delen av dagarna utomhus.
  3. Det finns ansiktskrämer med MODERKAKA i sig på Nya Zeeland
  4. Det springer inte omkring några Kiwifåglar på gatorna, eller ens parkerna i Nya Zeeland. (Besviiiken!)
  5. Nya Zeeländarna är väldigt stolta över sina Maori, dvs ursprungsbefolkningen. 
  6. Öööhh, Nya Zeeländarna är rätt tjocka! Visste ni det?! Jag blev jätteförvånad!


Kallt om fötterna i sandaler lärde jag mig mest av allt.

Annars måste jag säga att det inte var helt olikt Göteborg, förutom att det var jävligt många palmträd  för att vara mitt i vintern...

Här kommer några slumpmässiga bilder:


Nyanländ. I motljus.
Nån... park.
Kunde svära på att jag befann mig i Göteborg just här!
Kiwifågel på museum.
Hostel jag bodde på.

4 kommentar(er):

Charlotta L sa...

Hej!
Jag har för mej att Maria Ahlgren ("From Tokyo with Love") har skrivit om moderkaka i hudkräm som en Japansk specialitet?

Rim sa...

Aldrig sett i Japan. Men äckligt!

Llyod Christmas sa...

Vart är alla tjockisar du skrev om? På dina bilder finns det inte ett uns av spår efter dom (om man bortser från kiwifågeln). ^^

Rim sa...

De... gömde sig...?