torsdag, april 30, 2009

Akihabara


Snurrar runt i Akihabara i solskenet på min lediga dag. Det är någonting smått läskigt med Akihabara. Det är möjligt att det är den höga koncentrationen av nördar.

Jag har ingenting emot nördar, så sett. Jag har faktiskt rätt grova drag av nördighet i mig själv, men de här människorna verkar precis vara den sorts perversa, hämmade nördar som skulle kunna... säg, sätta upp dolda kameror på offentliga toaletter och filma kissande tjejer. Eller kidnappa någon som de sen låtsas ha ett förhållande med. Såna saker.

Kanske är jag bara väldigt fördomsfull. Kanske är de helt harmlösa hela bunten. Kanske är det bara för att det är 90/10 könsfördelning på gatorna och många av de andra tjejerna man ser på gatorna är såna som delar ut reklamblad för maid caféer iklädda korta french maid-klänningar som jag känner mig lite illa till mods.
Kanske, kanske, kanske, men jag kissar ingenstans i Akihabara. 
För att vara på den säkra sidan...

Länk till riktigt maid café här.


5 kommentar(er):

Erik sa...

1. Jag formligen älskar ordkombinationen av 'perversa' och 'hämmade' i samma beskrivning.

2. Skillnaden mellan perversa, hämmade nördar och psykopater kan vara försvinnande liten.

3. Är det inte lite fascinerande ändå att (utifrån omvärldens fördomar) världens mest tillslutna folk (bortsett från vitryssar och nordkoreaner) har världens mest avancerade porr och därmed (förutsätter jag) inte har några problem med saker som maidcaféer?

Helena sa...

Vilken bra blogg! Mysig&rolig, precis som en blogg ska vara! (och så är den ju från ett annat land oxå, sånt är alltid spännande=))

Helena sa...

Vilken bra blogg! Mysig&rolig, precis som en blogg ska vara! (och så är den ju från ett annat land oxå, sånt är alltid spännande=))

Pontus N sa...

Det är deras kungadöme. En initial osäkerhet får man nog räkna med i början, precis som i vilket land som helst. Men om du börjar åka dit mer frekvent och köpa lite robotar och hentai så kommer du snart inse att det är insidan och inte utsidan som gör en akiba-nörd. Och då kommer du släppa dina fördomar Rim.
Jag snackar givetvis skit igen.
Våren 2005 när jag för första gången besteg japansk mark och besökte Akihabara så kom en norrman i lång svart rock fram till mig och frågade om jag visste var de sålde specialjoysticken för Tekken 3 (eller 4?). Jag minns det så tydligt. Förtroendet, hoppfullheten i blicken, vi är bröder!
Jag svarade nej och drev med honom på allsköns resedagbocker och bloggar efteråt.
Han tog mig för en Akihabara-nörd. Det är underligt. Det stämmer inte med den bild jag hade av mig själv då... Får nog ta mig en närmare titt i dagsläget också...

Rim sa...

Hehehe, men jag säger ju att jag är nörd på insidan!
Jag brukade inte tycka att Akihabara var det minsta läskigt förut faktiskt.

Kanske har det att göra med att folk blev nedknivade i Akihabara av nån snubbe som det plötsligt hade slagit slint i huvudet på för något år sedan...

Men kom igen, håll med om att de är lite läskiga...