torsdag, januari 09, 2014

visum-skit

Jo alltså… nu har jag tillbringat 2 dagar med att ränna fram och tillbaka till immigrationsverket 3 gånger för att få mitt visum förnyat. Alla som hängt med ett tag vet att bege sig till immigrationsverket i Shinagawa är exakt lika kul som att hångla med en dementor. Det är alltså ett ställe där all glädje man någonsin känt i sitt liv sugs ut ur en medan man kan känna hur livet rinner iväg från en minut för minut, timme för timme. Men vill man fortsätta bo i Japan ett tag till har man inget val, utan måste åka ut och förnya ett visum som håller på att gå ut. Denna gången skulle jag bara förlänga mitt visum, så det skulle inte vara några problem, men när jag kom dit första dagen visade det sig att jag saknade ett papper för att de skulle kunna anta min ansökan, så jag fick åka tillbaka till Shimokitazawa för att hämta ut papper hos stadsdelsnämnden eller vad man kan kalla den. Fick med mig en liten lista på vilja intyg som behövdes och förklarade, samt langade över denna lista och gick hem med 3 olika papper. Döm om min förvåning när jag nästa morgon, efter att ha köat i en timme får veta att jag fortfarande inte har det viktigaste pappret! Får således åka tillbaka till Shimokita och ut till Shinagawa (halvtimme åt varje håll) för att äntligen kunna lämna in min förlängningsansökan.

Nu kanske ni tänker "Meh, varför googlade du inte bara?" och då svarar jag "För att jag gjorde det, faktiskt, och då stod det verkligen ingenting om en massa papper från stadsdelsnämnden!" Dessvärre måste jag åka ut dit en facking gång till för att hämta ut det färdiga visumet, men den här gången hoppas jag att jag får ett lite längre visum. Hångla med dementorer typ en gång var tredje år räcker för mig, tack.

0 kommentar(er):