tisdag, november 13, 2007

Vi rydder litt etter helgen dårå.

Första dagen i affären. All information, alla rutiner som vi har fått höra om under hela förra veckan ska omsättas i praktik. Vi är tre stycken "praktikanter" som svansar efter vår mentor och gör allt hon säger åt oss. Eftersom det är måndag och det är lite oordning efter helgen ska vi röja i butiken genom att gå igenom alla kläder och kolla så att allt hänger där det ska. Vår mentor, en kjempesnill jente, är osannolikt snabb på att rensa ut och rätta till en längd med kläder. Tjoff, tjoff, tjoff, och så är det klart. Vi blir skickade till varsitt hörn i butiken för att prova själva. Jag vet inte om ni förstår mig ifall jag säger att det var perverst kul att sortera saker. Det är verkligen lite som ett dataspel. Gå igenom en längd med kläder, plocka ut det som hänger fel, vända rätt, knäppa knappar, storleksordna (Och det är storleksordningen, sajzingen, som är perverst förnöjsam. Skrivet av en brud som en gång fick för sig att sortera kompisens kylskåpspoesimagneter i alfabetisk ordning "så att det skulle gå lättare att hitta", mind you.) Och mitt i en hylla där tröjorna inte vill vara kvar på galgarna för att de har så breda halsringningar kommer jag plötsligt ihåg en dröm som jag hade för lite mer än ett år sen som är . Jag jobbar i en klädaffär och kläderna halkar oavbrutet av galgarna, men de får till varje pris inte nudda golvet. Vaknar jättestressad. Men det var bara ett sidospår. Vad jag vill komma fram till är att efter bara en dag som trainee i en H&M-affär i Oslo ser jag redan jättemycket fram emot att vara med och öppna affär i Tokyo. Det kommer vara så vansinnigt ball.

3 kommentar(er):

hejdetärrasmus sa...

vad roligt att du trivs! här är veckans butiksscenario:

kunden: nireed boTal mayy wi shwayit thalij, wi waaHid 'aSeer mango.

affärsrim: laa, mafeesh. bass 'andina 'aysh baladi. bi-miya wi-tis'een kroner!

kunden: miya khamsa wi-saba'een kroner. aakhir kalaam!

rim: jameel. laazim nishoof toot ankh amoon.

Rim sa...

Åh, Rasmus!

Du är underbar och överintelligent! Guldljus!

hejdetärrasmus sa...

allah yibaarak feek, ya Haaga Hilwa chuuhai★

nimra kaam, bit-tileefohn, min faDlak?