söndag, december 23, 2007

Café Pour Bon

Vill man gå på ett bra café i Göteborg, kan jag rekommendera Pour Bon vid Bio Palatset. Tantcaféet som låg där förut är väck, och det är nu ett ställe i två etage med stiliga möbler och väldigt stiligt fika. Bara en sån sak som att det finns hallon/passionfruktstårta liksom... 


Fast en knasig grej är att de har
kodlås till toaletten. Koden står längst ner på kvittot, och jag kan inte låta bli att undra: Är det ett väldigt stort problem att det kommer in folk utifrån och lånar toaletten? Kodlås känns liksom lite over the top. Jag är lite nyfiken på under vilka omständigheter det beslutet fattades. 

Att betala för att få gå på toa är förresten ett av mina stora irritationsmoment här i Sverige (det och kollektivtrafik). Inte bara är det otroligt o-serviceinriktat att låta kunderna gå kissnödiga i ens butiker, 5-kronorstoaletterna brukar dessutom vara ganska äckliga. 

Bara för att jämföra har alla varuhus i Tokyo helt gratis, fräscha, snygga toaletter, ofta med en hel rad med bara speglar och en med handfat så att man kan pudra näsan utan att stå i vägen för någon som vill tvätta händerna. Och ibland ligger bjuder de på tops i små burkar också.  

6 kommentar(er):

Unknown sa...

Yebo! Jag fattar vad du menar Rim-chan. Länge sedan vi sågs förresten! Kommer du någe mer till Gbg? Jag är där på onsdag (alltså, 27e). Ses kanske?

Hanayama

Rim sa...

O-hisashiburi, Hanayama-sama. Jag är också i Gbg den 27:e och vill jättegärna ses!

hejdetärrasmus sa...

fast så betalar man ju högre pris i själva affären istället. så gratis är de ju inte.

Anonym sa...

jaja, du behover ju inte ga pa herrtoan dar alla japanska snubbar och gubbar inte riktigt kan sikta ratt...sjukt vidrigt...

Rim sa...

Nähä, det gör man väl inte! Tycker att det är billigare att fika i Tokyo faktiskt...

Vad gäller toaletter i varuhusen i Japan så behöver du ju faktiskt inte handla där för att låna dem. En gång gick jag in på svindyra SEIBU i Shibuya och bytte om och la hela partysminkningen på en av deras toaletter. Heeelt gratis.

hejdetärrasmus sa...

お客様へ

アイシャドーやリップスティックやヘヤースプレーなどならばセイブのお手洗いをお使いになって下さい。しかし、完全なメークはご遠慮して下さい。