tisdag, september 16, 2008

Månkaka

I helgen var det "mid-autumn festival". En nödvändig festival som firast vid höstdagsjämning. Nödvändig för att det utan den skulle vara omöjligt att gissa att det blivit höst.


I festivalfirandet ingår att tända massa lanternor och äta månkakor som vars densitet är högre än blyns. Inuti det tunna skalet är det en tjock gegga, till exempel lotusfröpasta, och en liten äggula som ska symbolisera månen. Jag fick i mig en halv sån här (och då hade de en diameter på en 5 cm ungefär) innan det kändes som om jag knappt skulle kunna resa mig upp. Men det är väl inte mer än rätt med tanke på hur många kalorier de måste innehålla. Själv firade jag mid-autumn festivalen genom att springa runt och svinga en liten vit pappkanin omkring mig och ropa att det var en mördarkanin. Det var jävligt roligt för alla inblandade. Förutom för kaninen. Den dog.

0 kommentar(er):