tisdag, september 30, 2008

Så nära...

Går ut och tar en drink på "CLOUDNINE" i TST tillsammans med två brudar, varav en är den charmiga husflatan på H&M. Det är hon som lärt mig svära i var och varannan mening på kantonesiska.

En ensam australienare frågar om han får slå sig ner hos oss och sätter sig vid mig. Han ska vara här i två dagar för att förnya sitt visum berättar han. Och jag försöker, gott folk, jag lovar att jag försöker, vara sådär lagom rolig som man kan vara med främlingar för jag vet hur jävla segt det kan vara att resa ensam till ställen man egentligen inte är sugen på att vara i, men mannen är ett komplett miffo. Han berättar att i Kina minsann, där han bor, där är det annorlunda. Bättre. Tydligen. Och så gnäller han på att det inte finns nåt kul att göra i Hong Kong. Och kommenterar tystnaden när det blir tyst, sådär som det kan bli när man är ute med vänner och är avslappnad.

Man kan säga att grabben, som är i 30-årsåldern, allmänt drar ner stämningen. Speciellt för min del eftersom han fått för sig att jag är nån slags bundsförvant i misären som är hans liv. Till slut säger jag åt honom att vi ingalunda förbundit oss att underhålla honom på något sätt bara för att han får sitta med oss. När han efter en stunds kontemplerande säger åt mig att sluta leka med mitt sugrör, blir jag så ilsken att jag ber honom dra. Komma här och försöka bestämma över mig. Internt får jag användning för ALLA svordomar och förolämpningar jag lärt mig på kantonesiska hittills och några fler på engelska när människan inte gör någon ansats till att försvinna.

När han äntligen gått ber jag husflatan lära mig hur man säger "Hjälp mig!" på kantonesiska. "Gao" säger hon. "Gao" säger jag. Men jag intonerar fel och lyckas säga "kuk" i stället. Brudarna skrattar och jag säger "Det är ta mig fan inte roligt!" på kantoneiska. "Joho. Jätteroligt!" skrattar brudarna. "Inte roligt!!!" säger jag. Fast jag betonar galet igen och säger "Diarré!!!" istället. Gott folk, jag har tourettes. På kantonesiska.

7 kommentar(er):

Erik sa...

Hahahahaha. Fanimej roligaste inlägget jag läst på länge i många bloggar.

Och kom ihåg att just svenskar ska ha lättare att lära sig kantonesiska än så gott som alla andra nationaliteter, eftersom vårt egna språk har betydelseskillnader iom. betoningar.

Och "kuk" är ett förbannat bra ord att kunna. Funkar som både svordom (kuk!), förolämpning (Kuk!) och uppgivet, förbannat stön (KUUK!).

Anonym sa...

Hahaha!! Jag vill ha ditt liv, det verkar hysteriskt roligt!

Pauline sa...

du verkar vara helt jäkla underbar :D

Pontus N sa...

Vilket fantastiskt språk!

Inte lika lätt att göra sådana fel i svenskan.

Eller...?

Ficka
Kok

Jo, det går nog. TV-hallåor lyckas ju. http://www.youtube.com/watch?v=iRxq_kJsC4U

Men Rim, du skulle besegrat killen med glädje och kärlek, för att bevisa att det är han, och inte världen det är fel på. Spara svordomarna till mig. Jag vill bli utskälld och få skratta.

Förresten, fan vad tråkigt att japanskan är så fattig på raffinerade svordomar.

KuriÅsa sa...

Men alltså... ligger inte Hong Kong i Kina? Eller det kanske är det som är det komiska, att killen tror han åkt till annat land?

Anonym sa...

jamen, vad var det för PRAKTPUCKO? jävla idiot. en del människor är fan för mycket.

fast det där med uttalen är SKITROLIGT!!! Vad heter skit på kantonesiska???
//V_V

Rim sa...

Hmm, jag vågar inte skriva vad skit heter på kantonesiska... Jag säger det ju aldrig med flit. Bara när jag försöker säga andra saker...

Det är lite knepigt med Hong Kong. Det var ju en brittisk koloni ända fram till för 12 år sedan. Sen när Storbrittanien släppte HK blev det bestämt att det skulle tillhöra Kina, men få behålla sitt politiska och ekonomiska system. Officiellt tror jag faktiskt att det heter Hong Kong SAR (Special Administrative Region). Det är alltså en självständig del av Kina och ska man ha visum måste man söka två olika för Kina och för Hong Kong.