tisdag, juli 07, 2009

Böcker i Tokyo

Klockan är 01:15 och jag har försökt sova i en och en halv timme. Inte ens lite trötta, verkar mina ögon vara. De stackars jävlarna kommer ångra sig i morgon när jag går upp klockan 05:00 och börjar göra mig i ordning för jobbet.


I stället för att ligga och vrida mig i sängen tänkte jag att jag lika gärna kan gå upp och dricka kamomillte och blogga om anledningen till varför jag var i Shibuya till att börja med idag. Ni förstår, jag möter upp Ken, en av mina fellow avdelningsledare för att fika och snacka skit och vi inleder vårt samtal med att önska att vi kunde köpa böcker utan att behöva åka ända till Kinokuniya i Shinjuku, eftersom böcker skrivna på engelska är notoriskt svåra att få tag på här, och går sedan vidare till intressantare samtalsämnen.

40 minuter senare reser sig en människa upp från sin stol för att lämna caféet vi sitter på och säger: "Förresten, jag råkade höra att ni var ute efter engelska böcker. Tower Records i Shibuya har ett av de bästa urvalen av engelska böcker i Tokyo." 

Jag och Ken dricker upp vårt kaffe och beger oss genast iväg, eftersom vi litar blint på den här främlingen. Och det gör vi rätt i, för människan hade alldeles rätt.

Jag fick med mig Salman Rushdies The Ground Beneath Her Feet och en bok som heter Japanese Tales of Mystery & Imagination av Edogawa Rampo, som tydligen ska vara en japansk Edgar Allan Poe (Edogawaranpo=Edgarallanpoe) som jag ärligt talat inte vet om jag kommer våga läsa. Någon som vill provläsa åt mig? Se till att det inte är för läskiga historier?

5 kommentar(er):

Erik på telefon sa...

Ja, visst. Maila så får du min adress. :-) nä, men jag ska se om jag kan hitta dem via svenska bibliotek imorrn.

Rim sa...

Haha, bästa grejen med att blogga! Folk erbjuder sig att göra saker för en... bara för att.
Fabulous.

fyrkant sa...

Det finns även en skittrevlig liten engelsk begagnad bok-affär i Takadanobaba som heter Blue Parrot. Rekommenderas starkt.

Länk:
http://www.blueparrottokyo.com/home.html

Erik sa...

Har last Rampo-boken, den var inte sarskilt laskig sa go ahead.

Erik sa...

Nja, det var mer för att jag bor själv i en husvagn utan tv i en stad jag inte känner och behöver boktips än till bloggosfärskärlek till dig. Tyvärr.