måndag, juli 09, 2007

Matmatmat

Fy vad jag har saknat quorn! Gott som fan! Och sojakorv. Och ordentlig keso som inte är... torr! Och knäckebröd. Och fiskbullar! Och kanelbullarna såklart! Och Twix. Och vad mer...? Ah! Smaksatt mineralvatten, typ Loka. Varför har de inte det i Japan, tro? (För lite socker kanske?) Och bröd!! Bröd som inte är pappersvitt och fyrkantigt! Finns hur mycket bröd som helst att välja på i affären! Och frukt som inte kostar tysen där man kan välja själv vilken mängd man vill ha (i motsats till fyra inplastade äpplen, 20 pix, ingen disskussion. Eller ett enda äpple 20 pix, om fruktaffären är stängd.) Och massor med linser och linfrön och sånt i den alldeles vanliga mataffären, inte i specialbutiker i svindyra Takashimaya. Som om linser var nån slags exotisk produkt (och linfrön finns såklart inte att hitta alls. De innehåller ju fibrer för fan!) Ah, och All Bran som inte är sötade så de bara smakar godis, och ordetliga havregryn. Fiberberikade dessutom! (Fiberrika matvaror över huvud taget är alltså grymt sällsynta i Tokyo.) Och alla goda glassarna, som jag iofs inte hunnit stoppa i mig ännu eftersom det inte är ultimat glassväder, men de finns om jag skulle vilja ha!

Åh, nu blev jag hungrig. Ska banne mig äta fiskbullar och färskpotatis. Moahhah. (Alla som inte gillar fiskbullar kan hålla käften.)

1 kommentar(er):

tanja sa...

Nu skall jag försvara äpplerna och annat i Japan. För att där håller jag inte alls med dig. Själv bor jag i Mitaka vilket är nära Totoro men långt från Takashimaya. Frukt och grönt köper jag direkt från odlarna eller på torg. Billigt och fräsht! Så jag känner inte igen "inplastade" frukt du skriver om. Eller ja, men på 7-11, men där hanldar jag inte ofta.
Men det bästa med Japanska frukt att de SMAKAR! Det har jag sällan upplevt i Sverige, sorry. Bara det att man kommer hem här med 2 persikor och hela lägenheten lyktar persikor efter 1 timme...man kanske hittar sådana i Sverige, men importerade från Frankrike och på Östermalmshallen, där de kostar mer än i Tokyo.
Ang fiber håller jag med, även bröd. Men det finns förklaring till det också: det finns mer fiber i alger och japanska grönsaker som japanerna äter hur mycket som helst, därför behöver de inte våra fiber.
Sen, smaken är en annan sak. jag saknar också potatismos och fiskbollar.