lördag, juli 07, 2007

Låneavgift - en oxymoron

Jag har varit borta i några månader. Inte så insatt i vad som händer på den politiska arenan i Sverige alls. Det här med att införa avgifter för att låna böcker på bibliotek... det var ju lite uppe på tapeten innan jag åkte och jag tänkte: Biblioteken är ju det finaste vi har! Säkerligen kommer folk bli fly förbannade, demonstrera, kasta ruttna ägg på politikerna i protest. Gjorde ni det? Eller är det fortfarande uppe på tapeten?

Att vem som helst har möjlighet att låna hem en bok är smart av så många olika anledningar, men det räcker med att säga att en människa som läser får en större kunskap och medvetenhet om världen, andra människor och kännedom om en herrans massa rekord som satts runt om i världen i alla möjliga konstiga saker! Jag tycker bara det vore jävligt synd, jävligt korkat, att införa en låneavgift på biblioteken. Det känns fel att säga: "Jag ska bara till biblioteket och hyra en bok om knyppling."

Sen tycker jag rent allmänt att vi svenskar kan bli lite argare över saker. Inte bara sådär... sitta och fnysa vid fikabordet-arga...

5 kommentar(er):

KuriÅsa sa...

Att införa låneavgift på böcker är ett perfekt sätt att dumifiera en hel nation.

Tror att de som styr landet har växt upp med låneavgift.

När man blir arg ska man svära för övrigt.

Satans jävla låneavgiftskukeri!

Anonym sa...

Detta var mer än vad jag visste! Vad menas!!? En tusenårig tradition blir nedpissad av nån osnuten folkhemsavkomma! Till vapen syster! Vi kan ju gå på biblioteket och låna en bok om molotovcocktails för lite inspi... nej vänta nu... det kostar ju pengar. Vi kan inget göra... Googla på "gatustenar begagnade"
Din revollutionäre lillebror

Rim sa...

Haha, ja kom broder! Revolutionen är förestående!

Anonym sa...

Upp till kamp! :)

Marion Eleonora... sa...

Håller verkligen med dig om att vi svenskar bordde visa mer att vi blir arga över saker. Kommer på mig själv gång på gång med att sitta hemma och klaga på saker, men ändå inte göra nåt åt det. Ibland önskar jag att jag bodde i t ex Frankrike där folk vågar reagera, skrika och demonstrera!