lördag, juni 28, 2008

Om anonyma bloggare

Men alltså, vad fan är det här?!

"Bloggvärlden har än så länge varit en plats för goda avsikter och förhållandevis ärliga syften. Men när bloggarna blir triviala, vill också folk med mindre principer använda dem. De är i en position där de väsentligt kan förorena cyberrymden. Vi har redan alldeles för mycket spam, felinformation och ont uppsåt i cyberrymden."


...säger Marianne Mikko och föreslår att bloggar ska kvalitetsstämplas. Hon nämner också att det skulle kännas mycket bättre om det fanns namn och bild på den som bloggar, samt kontaktinformation. 

Först blir jag rasande. Sen inser jag att det mest troligen är så att hon inte läser bloggar helt enkelt. Jag tar en liten koll i min egen blogglista. Jag läser 40 bloggar regelbundet. Det är rätt många. De tio som är anonyma är ofta de mest intressanta att följa. Det säger sig självt eftersom bloggaren kan skriva fritt utan att bry sig om ifall moster läser eller inte. Så förutom att det är en sjukt läskig idé att censurera vad folk får och inte får tycka på internet (sånt gör man väl bara i Kina såvitt jag vet, och det kanske är lite fel land att ha som förebild i yttrandefrihetsfrågor, Marianne?) skulle jag drista mig till att säga att det är praktisk ogenomförbart. Jag skulle också vilja uppmana Marianne att läsa lite fler bloggar. På nyligen.se hittar du nyligen updaterade bloggar. Klicka in på några och läs lite, lär lite, så kanske du får en lite bättre inblick i hur bloggande, och därmed också hur bloggare, funkar och slipper slänga ur dig pinsamheter som retar upp folk i onödan.

1 kommentar(er):

hejdetärrasmus sa...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=430335

det är vad jag kallar kvalitetsstämpling! kanske något att tillämpa på marianne? kontaktinformation? det räcker väl med kommentarsfälten, om nu inte målet är just att gå och knäcka ben enligt ovan.