onsdag, juni 04, 2008

Såhär skriver du ett bättre cv:

Den senaste tiden har jag läst hundratals jobbansökningar eftersom jag ska vara med och anställa folk till sommaren. Efter att ha gått igenom de första ansökningarna tänkte jag, i stället för att bara låta mig förfäras i det oändliga, berätta lite vad jag sett så att någon annan kan ha nytta av det.

 Referenser är bra – men inte allt.

Överraskande många, säg en av tio sökande, finner det för gott att bara skicka med en lista på meriter och referenser. Jag läser dem naturligtvis, men de lämnar efter sig en känsla av ”Jaha. Och?”. Man vill ju veta vad det är för människa som söker jobb hos en, och det finns inte tid att ringa referenser och höra efter när du har ett hundratal ansökningar att gå igenom. Dessutom verkar det som om man inte orkar anstränga sig egentligen, och folk som inte orkar anstränga sig, dem vill man faktiskt inte ha. Jag vet av erfarenhet att såna där ”personliga brev” man ska skriva om vem man är och varför man söker är nåt av det plågsammaste att skriva, men för guds skull försök!

 Det lönar sig att byta e-mail

I varje fall om din nuvarande är en_bimbo@hotmail.com eller någonting i samma zon.

 Bilder

Vädigt många väljer att ha med en bild på sig själv i sin jobbansökan, vilket är helt ok, och kan till och med vara till sökandens fördel. Idag hade vi till exempel en tjej som hade en tröja från H&M:s ungdomsavdelning, Divided, på sig på kortet. ”Den här är till dig!” Ropade vi genast till avdelningsledaren på ungdom. 


Man ska inte döma folk efter hur de ser ut på kort, men snälla, snälla, gör er själva en tjänst och bespara oss era myspacebilder (i A4-format!) och tänk efter både en och två gånger innan ni väljer en bild tagen på en fest.

 Våga vara quirky

Så otroligt många av ansökningarna är väldigt lika. Ni anar, va? Alla har vi både en och två gånger skrivit att vi är glada och positiva människor som kan samarbeta i grupp och vara självständiga. Istället för att försöka inkludera allt, välj det ni faktiskt är bäst på. "Jag är bra på att arbeta självständigt." känns mycket ärligare och lite personligare än "Jag är bra på allt, typ." Eftersom de flesta människor inte är bara antingen/eller, inser förhoppningsvis människan som läser din ansökan att du troligtvis också är kapabel till samarbete.

Om jag ska tala för mig själv, och det här passar kanske inte alla arbetsplatser, men hade jag fått in en ansökning som var det minsta annorlunda, som fick mig att hajja till, hade den hamnat i ja-högen direkt. Våga visa att ni har personlighet och sticka ut.

En av mina gamla chefer på Liseberg beklagade sig en gång över rekryteringsprocessen: ”I en ansökning läste jag ”jag är uttråkad” och då hajjade jag till, men sen blev jag besviken när jag såg att det inte stod uttråkad, utan utåtriktad istället.” Ungefär så.

Och när jag tänker efter har de flesta jobben jag fått haft lite quirk i ansökningarna. När jag sökte (och fick) jobb på EB Games gjorde jag det med en ansökan där det stod ett enormt ”rim tm” överst och när jag sökte till H&M titulerade jag mig ”Fashionista Extraordinaire” på försidan och inkluderade skostorlek i "personal info"-delen. Skitlarvigt, men det funkade! (Jag har fått berättat av hon som anställde mig att det faktiskt var "Fashionista Extraordinaire" som fångade hennes intresse). Förutom quirk köper jag ansökningar som är skrivna för det företaget de skickas till. Massbrev är ungefär lika roliga som spam-mejl...

4 kommentar(er):

Anonym sa...

Ja, ett stort barn har en fråga haha.

Är det cv's för jobb i tokyo eller norge du läser igenom?

Hoppas du minns mig (Gabriella), vi träffades lite snabbt dagarna innan både du och jag lämnade Tokyo.

Bara tänkte höra efter lite undrandes eftersom jag också MÅSTE tillbaka om ett tag, ca 2 år (när jag har min fil.kand i antropologi+japanska) om hur "lätt" det är (om man pratar japanska bra) att få jobba (I do anything! haha) på H&M i Tokyo?
Lite tips för att öka mina chanser skulle uppskattas! (på två år hinner man mkt haha)
Första steget är väl förmodligen att försöka få in en fot på H&M här i Sverige... inte sant?

Rim sa...

Hej gabriella!

Jag kan inte svara på hur "lätt" det kommer vara att få jobb på H&M i Japan om 2 år. Söker man jobb på H&M är det självklart extra meriterande om man jobbat på H&M förr, men det är inte allt. Satsa på att lära dig japanska riktigt bra under tiden du har på dig.

Ansökningarna jag går igenom är för H&M i Norge. I Japan är det tydligen vanligt att du får fylla i blanketter när du söker jobb på ett företag, men det är inget jag har erfarenhet av själv, och jag vet inte hur H&M Japans rekryteringsprocesser kommer se ut om några år.

Om du ska söka jobb på ett japanskt företag rekommenderar jag nog att du skippar mitt sista tips...

Rim sa...

Hej gabriella!

Jag kan inte svara på hur "lätt" det kommer vara att få jobb på H&M i Japan om 2 år. Söker man jobb på H&M är det självklart extra meriterande om man jobbat på H&M förr, men det är inte allt. Satsa på att lära dig japanska riktigt bra under tiden du har på dig.

Ansökningarna jag går igenom är för H&M i Norge. I Japan är det tydligen vanligt att du får fylla i blanketter när du söker jobb på ett företag, men det är inget jag har erfarenhet av själv, och jag vet inte hur H&M Japans rekryteringsprocesser kommer se ut om några år.

Om du ska söka jobb på ett japanskt företag rekommenderar jag nog att du skippar mitt sista tips...

BusyBee sa...

Mycket underhållande och inspirerande inlägg. Ska skriva ut den på PDF och spara till den dag jag behöver skriva min CV. I övrigt en superb blogg fröken Rim!