onsdag, juni 18, 2008

Intervju: Positiva/negativa sidor

Uppföljningen till "Hur man skriver en bra cv" inspireras av ett par intervjuer jag har hållt i veckan.


När man frågar folk om deras positiva/negativa sidor har jag märkt att alla, och jag menar verkligen ALLA, är positiva. Skitglada. Jämt. "Kul för dig", tänker jag "men då utmärker du dig inte ett dugg." Har ni andra positiva sidor får ni jättegärna föra fram dem!

Vad gäller negativa sidor har jag haft två stycken intervjuoffer som inte haft några. "Eeeh, jag tror inte jag har några särskilt negativa sidor..." eller "Euh... Jag vet inte...?" är väldigt dåliga svar. Alla människor har negativa sidor och frågar du mig är det en extremt negativ egenskap att inte vara medveten om sina egna. En annan sak jag märkt är att folk gärna (och det här klandrar jag inte någon för faktiskt) gillar att föra fram "skennegativa" saker: "Jag är perfektionist." eller: "Jag jobbar för mycket."

Ok, jag fattar. Du vill göra ett bra intryck och vill såklart inte slänga fram ett: "Jag är faktiskt otroligt lat av mig..." Men någonting som hade gjort mig imponerad på riktigt hade varit en människa som sa "Jag är inte särskilt bra på [x], men jag jobbar på att bli bättre genom att [y]..." Här har vi en människa med självinsikt och en handlingplan för hur de ska förbättra sig själva! hade ett sånt svar sagt mig...

Tänk på det nästa gång ni drar på intervju. 

3 kommentar(er):

KuriÅsa sa...

Med tanke på dina tankar så är det fanimig konstigt att inte jag fått vartenda jobb jag sökt i hela världen. Jag måste vara världens bästa intervjuoffer. Fast ibland slinker det med någon fördolt positiv negativ egenskap. Men på senaste jobbet sa jag typ "jag är lite en besserwisser ibland och tycker att saker och ting blir bäst när jag själv får göra dem, och kan tänka att jaja, den personen får göra det så går jag och ändrar sen. Fast jag försöker jobba med det och tänka att man kan göra på olika sätt och att mitt sätt inte självklart är det bästa. Jag kanske tycker bäst om resultatet när jag gör det, men kanske inte andra." Typ. The ultimate answer?

hejdetärrasmus sa...

'under weaknesses, you've put eczema...'

Pontus N sa...

Visst är det intressant att gallra CV och hålla intervjuer! Precis det du nämner om självinsikt och handlingsplan är något jag också tar fasta på. Faktum är att hela min IKEA intervju byggde på en cynisk sågning av hela jag, men bara för att sedan, nästan med powerpoint precision, lägga fram karaktärslugnande motmedel som jag hela tiden försöker utveckla.
De köpte det. Och jag håller med om att skriva; "jag är positiv", är som att torka sig i aset med CV innan man skickar det. Nä, jag vill ha någon som öppet erkänner att de skulle valt the dark side närsomhelst om de fått välja. Eller inleda med, "Jag hatar barn." Den personen vill jag ta ett snack med!... under många år i arbetslivet.