måndag, mars 24, 2008

Vad gHönder*?

Det har varit en helg full av äventyr och djävulsskap och jag har haft så roligt att jag till och med kan förlåta att det snöar så mycket.

Och nästa helg åker jag till Paris. Det borde inte komma som en överraskning för mig själv, men det gör det. Det är såpass oväntat att jag inte har hittat någonstans att bo än. Jag funderar på att spela på gehör och strunta i att boka hotell. Det är nånstans mitt emellan genidrag och dumdristighet. Än så länge har jag en enda måste-punkt på min sightseeinglista och det är att åka ut och kolla på Claude Monets hus och trädgård, som till min obeskrivliga tur öppnar upp för allmänheten den 1:a April, dagen innan jag åker hem! Och så är jag lite sugen på att gå på Louvren bara för att få titta på Mona Lisa, bli besviken och muttra ett: Den är mycket mindre än jag trodde!


*Vad gHönder? - lite som Gör't!
Fråga inte, lita på mig, det bara heter så nu...

3 kommentar(er):

Anonym sa...

Och här kommer lite Paristips à la 2000 när jag bodde där. Saker och ting KAN ju ändras på åtta år!

Delis café (kedja) har de bästa crépesen.

Galleri LaFayette är ett helt krejsi jättestort varuhus som är dyrt och skoj. Fast kanske bara blaha blaha om man är van vid Shibuya å andra sidan.

Vid metrohållplats Odéon finns en jättemysig liten gränd med asmysiga caféer och barer.

Åk inte taxi ensam, och om du måste så sätt dig INTE i framsätet. Sitt aldrig i framsätet för övrigt om ni inte är fler än två.

Prata inte med franska killar på krogen för då tror de att du tänker ligga med dem.

Marais är najs. Quiartier Latin. Finns en judisk del och en homodel.

Köpcentret Chatêlet suger.

C'est tout! Bon voyage! // Ozzy

Rim sa...

Fan vad nice Oz!

Tusen tack för tipsen, hojta om du kommer på några fler.

Lovar att blogga upp lite kort på dina gamla hoods ifall jag befinner mig i närheten så kan du få nostalgitrippa lite...

Anonym sa...

Arrondisement no 9 bodde jag i, Rue Montholon... nummer nio tror jag det var, andra våningen. Fota mitt gamla hem! // Ozzzz