torsdag, november 06, 2008

Harajukubutiken

H&M-butiken i Harajuku står nästan färdig.

Fattar inte att jag missar den andra öppningen av H&M i Japan också. Det är inte utan att det svider lite, men nu har jag vant mig. Det gör inte så mycket.

Och nästa vecka, torsdag den 13:e November (8:e November i Japan), har Commes des Garçons-kollektionen premiär. Som vanligt gäller det att vara ute i god tid om man vill nappa åt sig något av de åtråvärda plaggen. Folk bara roffar åt sig och ställer sig i kö och handlar utan att prova. Förra samarbetet med Roberto Cavalli vet jag att det, i Hong Kong, kom in ett gäng där en styrde stegen mot underdelar, en mot överdelar och en mot det som var kvar och så plockade de ständerna rena och köpte... allt. Typ. Sen kunde man naturligtvis hitta plaggen på eBay eller nån annanstans för tre gånger priset. Men, men... Det gäller att vara snabb alltså.

När vi ändå är inne på ämnet H&M kan jag upplysa er om lite mer diskreta, nästan hemliga, finheter som är på gång på ungdomsavdelningen. En ny, lite mer party kollektion har funnits ute i butikerna ett slag. Den känns igen på att det står DIVIDED i guldbokstäver på lappen i ryggen. 

Och premiär idag: En exklusiv kollektion där vissa plagg (här i Hong Kong) bara kommer i 14 exemplar. Alla plagg är svarta, de flesta är klänningar. Perfekta för nyårsfesten, om man börjat planera såpass långt in i framtiden. Känns igen på att det finns en rosa lapp under "DIVIDED"-lappen märkt "exclusive". Bland annat kom det in en klänning och en kjol i svart läder. Totalt tror jag att det ska vara ca 10 plagg som ingår i den serien. I min butik, som är den största av de två som har Divided-konceptet har vi redan sålt slut på somliga av plaggen, medan vi fortfarande väntar på att andra ska levereras till butik. Om ni har vägarna förbi en H&M-butik med ungdomsavdelning snart kan ni gott ta en vända och se själva. Och det riktigt fina? 
Plaggen är inte dyrare än en genomsnittsplagg. Bara väldigt mycket mer exklusiva.

1 kommentar(er):

Anonym sa...

Och H&M fortsätter att strunta i miljö och CSR? Vad är det för mening med att tjäna pengar om man inte tar ansvar? Har H&M verkligen inget budskap alls i Asien.