torsdag, september 06, 2007

Är det fel att sova?

Helgroggy svarar jag i telefonen mitt i natten. Det är en killkompis som ringer för att fråga vad jag ska hitta på i helgen.

"Oj, sover du?! Förlåt så hemskt mycket, det var inte meningen att väcka dig!!!"

"Nej, nej det är lugnt. Hur är läget?"

"Blabla hitta på i helgen förnåt då? Blabalabla."

Lägger på när jag har lyckats redogöra för mina planer, på japanska, no less. Så här i efterhand är jag nästan stolt. Det är svårt nog att prata med japanska killar i vaket tillstånd. All pojkslang gör ibland att jag helt är ute ur leken. När jag kollar på klockan ser jag att den är 02:40.

Ligger vaken en stund och undrar vad det är med japanska grabbar och att ringa folk efter midnatt. Det är liksom ett gemensamt drag. Jag brukar låta bli att svara bara för att. Och vaddå "Sover du?" på en vardag klockan tjugo i tre på natten? Hade jag aldrig kunnat tro...

Stiger upp med grus i ögonen på morgonen, fixar frukost och hela köret... Sen, när grabbarna har stuckit iväg till skolan käkar jag frukost och lägger mig för att läsa på min säng. Vaknar inte förän två och en halv timme senare. Så nu undrar jag om det var dumt att lägga sig ner från början, eller om man har lov att sova ifall man är sömnig...

0 kommentar(er):