lördag, september 01, 2007

Clickers

5 kommentar(er):

Anonym sa...

Hej! Det är så att jag skall åka till tokyo på onsdag och vara borta ett tag så tänkte fråga dig 3 små frågor om den underbara staden:
Japaner har väl generellt väldigt små fötter så jag undrar om det går att få tag i strl 39-40 (tjej) i vanliga skobutiker? Eller om man måste gå till speciella :) Sen undrar jag även om det finns något bra telefonkort som är billigt och räcker länge som man kan använda för att ringa hem? Sista frågan :)Kan man köpa bärbar data och kanske mobil som funkar i sverige när man åker hem? Tack för svar!!

Rim sa...

Yo anonym!

Ja, de har sjukt små fötter. Du har förmodligen storlek L eller LL i skor (ja, det finns såna storlekar här) så det bör gå att hitta. Men räkna med att inte alla skor tillverkas i så "stora" storlekar.

Jag har ingen större koll på telefonkort, men jag har för mig att det är speciella telefonkort till utlandet. Ett tips är att köpa ett sånt i en automat direkt när du kommer till flygplatsen.

Mobiler vet jag att det finns såna du kan använda i Sverige, men jag vet inte hur det funkar med abbonemang... och övrig elektronik... tja, datorer funkar bara du köper en sån där plugg till kontakten så att du får svenska piggar istället för japanska pinnar. Kameror och sånt kanske du måste se upp med om du köper såna med laddare. Brukar finnas en "internationell avdelning" i elektronikaffärer.

Nintendo DS funkar (men man måste köpa svensk laddare) PSP vet jag inte... eller den funkar, men jag tror de är regionskodade... Lycka till med shoppandet! Och köper du ett DS, missa inte Revolution 4 (R4) som du kan ladda fullt med spel. Går att hitta i småaffärerna i Akihabara. Lycka till!

Anonym sa...

Tack för alla hjälpsamma svar!

Anonym sa...

Det normala är väl att mobiler inte kan användas i båda länderna eftersom det är helt olika nätsystem, så för att hitta mobiler som både fungerar i Japan och Europa så har jag förstått att man verkligen får leta efter speciella telefoner.

Rim sa...

Jo, det är det vanligaste, men det brukar också finnas ett antal telefoner som är internationella... tyvärr är de ju både dyrare och utbudet är bra mycket mindre än de "vanliga" telefonerna...