tisdag, juli 15, 2008

En besserwissers bekännelser...

Oh, the drama!


Jag har lyckats få mig en rejäl dos tisdagsdrama på jobbet idag. Och precis när jag sätter mig ner för att blogga ner hela historien för att få den ur mitt system inser jag att det inte går. 

Men om vi gör så här:

Idag på jobbet...


-censur-


...och efter att ha pratat igenom det med en av de andra avdelningsledarna, som har haft lite samma problem kom jag fram till att jag måste vara mer ödmjuk. Det är skitjobbigt, för ödmjukhet faller sig inte naturligt för mig alls. 
Saker som faller sig naturligt för mig är: Skratta jättehögt, säga åt folk vad de ska göra, se det positiva i saker, ge både bra och dålig kritik, kramas, skämta, vara flexibel, hålla huvudet kallt i konflikter och självanalys.

Jättebra egenskaper, särskilt "skratta jättehögt", men ödmjukhet, som ni kanske märker, är inte bland mina starka sidor. Det är alltså inte bra. Nu snackar vi alltså inte ödmjukhet som i att erkänna, och inte känna sig hotad av, att folk är bättre än en själv, det är jag jättebra på (se, mera ödmjukhet!), utan ödmjukhet som i att ligga lågt och hålla käften.

Den andra avdelningsledaren jag snackade med är rätt ny (hon har varit avdelningsledare i ungefär ett halvår) och fick rådet att "ligga jävligt lågt och vara ödmjuk som fan" de första månaderna hon tog över sin avdelning så det gjorde hon. Nu är hon i princip ogillad av alla på avdelningen ändå, tydligen för att hela hennes avdelning har inställningen att de har jobbat där längre än hon och att hon därför inte ska komma här och säga till dem vad de ska göra. Vilket i och för sig innebär att det kanske inte hjälpt mig ett dugg att vara ödmjuk från början på min avdelning. Nu är det dock för sent, men det gör ingenting eftersom jag bara är kvar här i en månad till, men det jag tänkte på var att om inte norrmännen klarar av min rättframhet, vad fan ska då japanerna säga? 

"Låtsas om du måste", sa den andra avdelningsledaren, så jag antar att det bara är att börja öva. Får tatuera in det på handen så att jag inte glömmer. Ödmjukhet.



.................

Vill bara tillägga att jag faktiskt sa det när jag intervjuades för det här jobbet:

Min "sämsta sida" är kanske att jag kanske är lite överentusiastisk ibland, vilket i kombination med att jag ofta säger vad jag tycker gör att folk ibland uppfattar mig som en besserwisser.

2 kommentar(er):

Marie-Louise sa...

Hej Rim!

Svår sits du hamnat i på jobbet, skulle också vara irriterad om jag var du. Men hoppas att det blir bättre.

Jag skulle vilja maila dig angående H&M och Japan, det gäller mitt examensarbete jag ska skriva nästa vår. Jag hittar inte din mailadress här på sidan, så du kan väl maila mig på: marielouise.karlsson@gmail.com, så kan vi prata lite mer privat...

Hälsn. M-L

Erik sa...

Ödmjukhet är att erkänna att andra är bättre på saker än man själv är. Att "ligga lågt och hålla käften" är stjärtpussande imo.

Skulle vara intressant att se det som en stark sida på ett anökningsbrev.

"En annan av mina starka sidor är att jag är bra på att slicka röv och säger aldrig något när någon behandlar mig illa."