tisdag, augusti 05, 2008

Vaccinera mera!

Kollar runt på Järnhälsan om vaccinationer. Visste ni att man kan vaccinera sig för livmoderhalscancer?! Det är sant!!!


Sen finns det tydligen risk för att råka ut för hjärnhinneinflammationen japansk encefalit och denguefeber som sprids via mygg även om man befinner sig i storstadsområden. 
När jag åkte till Tokyo förra gången fick jag veta att jag inte behövde vaccinera mig mot dem såvida jag inte skulle "ut på landsbygden och krama grisar". 

Internet säger också att, förutom att man bör vara vaccinerad för Hepatit A och B, bör se över sina polio-, stelkramps- och difterivaccinationer... Det låter som om jag borde tänkt på det här lite tidigare... 

Nu kommer det vara kört.

3 kommentar(er):

Erik sa...

Naw. Du lär kunna vaccinera dig utomlands as well (även om det kanske kostar mera?).

Ang. livmoderhalscancern så kom det för ett år sen eller nåt. Helt förjävligt att det inte är gratis och påtvingas alla. :-/

k. sa...

En annan grej med det vaccinet mot livmoderhalscancer är att tjejen måste vaccineras innan hon blivit sexuellt aktiv. Bummer..

hejdetärrasmus sa...

vi behövde inte vaccinera oss innan vi åkte heller. men å andra sidan skuffades vi in i en röntgenbuss (japp) från 50-talet och fick lämna blodprov osv till okända människor som gjorde en räd på campuset. de behövde väl min blodgrupp så att de skulle kunna ställa rätt horoskop på mig och mina utsikter att lyckas i det japanska skol"systemet". för övrigt har jag hört att det är viktigare med hepatitvaccination om man åker till båstad än till utlandet.

i min erfarenhet är det viktigast att vaccinera sig mot följande inför ett japanbesök:

- svettiga gubbar på tågen
- usel hångelteknik
- majonäs