måndag, augusti 25, 2008

Hi, my name is... what!?

Här i Hong Kong har man två namn. Dels sitt kantonesiska och dels ett engelskt som man får välja själv, och det är det engelska man tilltalas med. Just det att man får välja själv resulterar i en del lustiga situationer när man presenteras för folk. Zero, Kiwi, Kennix, Candy, Kandy, Candi, Kandi, Eleven, Kate, Kate och Kate är människor jag har träffat i min butik. 


Kiwi får guldstjärna för originaliteten, Kate:arna får minuspoäng för bristen på densamma och alla Godisflickorna får tio porrpoäng var för sitt namnval. (Är det ingen som talat om för dem att det främst är flickor i vuxenunderhållningsbranschen eller white trash som heter Candy!?)

Jag funderar också på att ta mig ett namn. "Rim" är ett coolt, men jävligt svårt namn att uttala på engelska. Särskilt om man bryter på kantonesiska... låter mest som ett "vroom!" utan "v"... 

3 kommentar(er):

hejdetärrasmus sa...

kolla om crystal kay är taget i hongkong än? det funkade ju bra i japan.

Erik sa...

Lim borde väl funka bra i kantonesiska munnar, kan tänkas.

Annars vrålar din frisyr Motoko och Natsumi. Eller är det bara att jag ser för mycket polisanime?

Constantin: sa...

Rim blir ju lite speciellt på engelska, jag tänker direkt på rimming. Det behöver ju i och för sig inte vara en negativ företeelse att associeras med, allt beroende på tycke och smak! ;)