söndag, januari 03, 2010

DAGENS TIPS: SVINBRA OPTIKER I GBG



Jag har tillverkat en provisorisk kalender för att hålla koll på dagarna när jag är hemma i Göteborg eftersom jag har förvånansvärt lätt att blanda ihop dagar och glömma bort vem jag ska träffa vilken dag. Som ni kan se har jag varit hos optikern idag (en tid jag nästan höll på att missa eftersom jag inte riktigt var med på att det var lördag i morse...) för att få hämtat ut nya linser och få kollat ögonen.
Nu kan det kanske tyckas onödigt att jag bokar in mig hos optikern när jag bara är i stan några få, ynka dagar, men ni ska veta att min optiker är så bra att jag helst inte går någon annanstans. Till och med när jag bor på andra sidan jorden.

Alison, som jag vanligen brukar gå ho frågar alltid hur jag har det i Japan, kommer ihåg saker vi pratade om för ett halvår sedan (oftas saker som är helt irrelevanta när det gäller mitt seende och icke-seende) och är en av de vänligaste människor jag någonsin mött. Och så slänger hon ofta in en näve engångslinser (brukar bara ha månadslinser) "för flygresan" eller om jag ska på någon fest och räddade mina kliande ögon en gång för längesen när hon föreslog att jag skulle byta linsvätska från Renu, till Extend.

Idag hamnade jag dock hos Bertil, som kunde berätta att min anledningen att min favoritlinsvätska, Extend (som jag får morsan och syrran att skicka till Tokyo med jämna mellanrum), inte finns i Japan är att den tillverkas i Mölndal och förmodligen bara säljs i Skandinavien. Och sen tipsade han om en som han tyckte var lika bra som jag eventuellt kunde hitta i Japan också, gav mig ett extra par månadslinser helt gratis så att jag kunde få "känna på dem", och slängde till sist också med linsvätskan som han tipsat om (EasySept, tror jag den hette) så att jag kunde prova den också om jag ville.
Jag säger det, folkens, behöver ni någonsin en riktigt bra optiker i Göteborg ska ni genast bege er till Aktuell Optik på Hotellplatsen (mellan Brunnsparken och Centralstationen) och sikta in er på Alison eller Bertil.

3 kommentar(er):

Gera sa...

Hej hej! pa tal om ingenting...jag har en liten fraga.

Jag har en kompis som vill farga haret blont, som den fargen du har och hon har morkt har nu. Hur gick du tillvaga? gar det att farga det sa blont pa en gang eller maste man ta det i etapper???

tacksam for svarXD

Rim sa...

Hmm, det tog två gånger för mig, men det var för att jag först färgade halva håret blont.
Ett tips, om man är lika mörkhårig som jag och vill att det ska se naturligt ut, är att också färga ögonbrynen. Kanske inte blonda, men mörkbruna

hejdetärrasmus sa...

jag var nära vän med en som jobbat med att skruva på extendflaskornas skruvkorkar. hennes pojkväns pappa ägde extend.