lördag, januari 02, 2010

2000-Nu

Ungefär vid 18-tiden på nyårsafton var jag rätt trött och hade rätt ont i huvudet. "Ta en huvudvärkstablett och en tupplur", föreslog mor min, och det lät ju som ett rimligt botemedel på både huvudvärk och tröttma. Inte anade jag att jag skulle vakna på andra sidan tolvslaget fullständigt utvilad och med noll festminnen för att tacka av det här året. Eller decenniet, som det ju faktiskt också är. Och även om 2009 var ett ganska trist år med fokus enbart på jobb var 00-talet decenniet jag växte upp under.


Lite kronologiskt så här:

2000 - Börjar på Hvitfeldtska gymnasiets musiklinje. Är flummig estet ihop med många andra!
2001 - Träffar första pojkvännen.
2002 - Börjar plugga japanska på Hvitfeldtska med ovan nämnda pojkvän och en till av våra vänner.
2003 - Tar studenten, vet inte vad jag ska ta mig till med mitt liv och börjar således läsa japanska på Göteborgs Universitet. Gör, efter 2,5 år slut med första pojkvännen och börjar dejta Patsu i Arvika. Jobbar som Kanin på Liseberg på sommaren.
2004 - Avbryter japanskastudierna. Sliter röven av mig för att spara ihop pengar så att jag kan åka till Tokyo.
2005 - Tar mig till Tokyo och bara leker i två månader. Aldrig känt mig så fri. Och stundtals aldrig heller känt mig så ensam. Återvänder och drömmer om Tokyo. Flyttar ihop med Patsu. Går en skrivarkurs på Göteborgs Universitet.
2006 - Drömmer om Tokyo. Börjar läsa Naturbasåret på Chalmers eftersom jag funderar på att söka till läkarlinjen. Hinner halvvägs igenom året innan jag blir erbjuden ett jobb som au pair i Tokyo. Tackar först nej, men ändrar mig.
2007 - Flyttar in hos en svensk familj i Tokyo. Är tänkt att jag ska vara där i ett halvår, men det blir på något sätt ett år. Förhållandet med Patsu tar slut. Har en kort och intensiv, romans med någon vars tankar jag tycks kunna läsa. När den, av omständigheter ingen av oss rår över, tar slut blir jag expert på att hångla upp folk jag inte känner på klubbar. Hör att H&M ska öppna i Tokyo och kontaktar huvudkotoret i Sverige. Får jobbet som avdelningsledare och skickas, tillsammans med ett 20-tal andra, till Oslo (av alla ställen) för "träning".
 2008 - Har så tråkigt i Oslo att jag sysselsätter mig med att gå till gymmet. Äter skitnyttigt och blir mer fit än någonsin. Blir, aningen motvilligt, flyttad till Hong Kong i väntan på att mitt japanska visum skall fixa sig. Träffar ett stort antal fantastiska människor som jag förmodligen aldrig kommer glömma. Två veckor innan jag måste resa ifrån Hong Kong klickar det till igen och jag har en ännu kortare och intensivare historia som bränner långt in på nästa år.
2009 - Bor hemma hos mamma i en och en halv månad, och jobbar på H&M i Nordstan ett tag. Väntar fortfarande på visum. Flyttar till slut till Tokyo i februari och jobbar först på H&M i Harajuku, sen Ginza och sedan tillbaka till Harajuku igen. Hela tillvaron handlar om jobb och fritiden och ett liv utanför jobbet är låg prioritet. I slutet av året föder min mor ett par tvillingar, en pojke och en flicka. Jag åker hem för att överraska henne utan att säga någonting till någon i förväg.
2010 - Inleder 2010-talet med take out och häng framför tv:n den första januari med jordens härligaste brudgäng. Pizza och "Flickan som lekte med elden". 

6 kommentar(er):

Anna sa...

Låter som ett riktigt händelserikt decennium.
Har du några planer på hur länge du ska bo i Tokyo?

Liinux sa...

Intressant läsning, kul att se sådana vändningar i ditt livsöde. Hoppas detta decennium blir bra!

Hade också velat läsa japanska på gymnasiet, känner inte att min spanska hjälper mig riktigt lika långt.

Ser att jag läste japanska på GU ganska exakt ett år före dig, hösten 2002. Vore skoj att utveckla det mer!

BusyBee sa...

Aha, en skrivarkurs på GU. Inte undra på att du skriver så bra!

Rim sa...

Jag har inga direkta planer på hur länge jag stannar i Tokyo. Misstänker att jag stannar tills någonting annat drar mig därifrån.

Liinux, vad roligt! Läste du länge?

BusyBee, jag läste 10p-kursen "Skriva". Vet inte hur jag kom på den idéen, men det var i alla fall skitroligt. Rekommenderas till alla som gillar att skriva och har en halv termin över...!

Liinux sa...

Jag läste en tjugopoängskurs, med dåtidens poängräkning. Satoko-sensei sparkade brutalt ut mig efter den kursen eftersom jag bara tentade av 14 poäng. 15 poäng var kravet för att få läsa B-kursen D:

När jag var i Japan i våras kände jag dock att det lilla jag kunde hjälpte mig extremt mycket - så något lärde jag mig allt :D

Rim sa...

Gamla, goda Satoko-sensei...
Kul att det kom till användning i alla fall...!