onsdag, oktober 03, 2007

Natto

Jag har gått över från yoghurt+frukt, omeletter och grapefrukt till en frukostkombo som med fördel äts med ätpinnar. Lärde mig att äta natto* för inte så länge sen, och sen dess är det allt jag vill äta! Frukosten består numer av en portion natto, misosoppa, grönt te och en risboll, oftast med lax, men idag med sjögräs. Jag vill inte flytta till Norge, för där har de säkert inte natto, och hur fan ska det gå med mina frukostar då?


*Ja, man måste lära sig att äta natto. Det är, hur ska man säga, jästa sojabönor? Första gången jag smakade, för kanske ett halvår sedan, var första gången sen jag var riktigt liten som jag stoppade nånting i munnen och instinktivt tänkte "eewwwww", och smaken satt kvar bra länge efteråt, men på något sätt kände jag att natto och kaffe hade ungefär samma karaktär. Inte speciellt gott i början, men så småningom så biter smaken sig fast! Så jag gav det en chans igen för någon månad sedan och fick i mig en halv portion av de slemmiga bönorna, en stor förbättring jämför med förra gången! Och nästa dag en hel, och nu gillar jag det som fan och ibland får jag ett sug efter natto så att jag måste äta det två gånger om dagen...

8 kommentar(er):

q sa...

låter farligt.. men kanske nått man ska prova. /q

Anonym sa...

Äntligen, en som förstår min passion!
Exakt samma procedur gick jag igenom uppe i Sapporo. Först, å fyf...! Sen, men vänta lite nu..., till sist "En till!". Frukost, efter träning och när det finns efter maten i IKEA matsalen. Men var noga med röra pinnarna i nattobönorna 100 ggr innan du äter. Ett gammalt japansk ordspråk säger att du lever väldigt länge då.
Du och jag kan ha nattosmakar kväll rim! Vi kommer bli kladdiga och lukta avtändande, men få i oss protein för ett helt u-land.

Rim sa...

Yehey! Mina favoriter är än så länge de ljusa med senap till! 100 gånger säger du? Men hur kan något som är så beroendeframkallande få en att leva längre? Brukar det inte vara tvärtom?! Du får skicka expresspaket med natto till mig när jag flyttat till Oslo, så kan jag skicka dig lusekoftor... deal?

tanja sa...

hmm, jag är precis där du var ett halvår sedan, Rim. Men går i samma tankar och vill gärna ge det en chans till. Smaken är så specifik så jag faktist kan tänka mig att det kan vara hur beroendeframkallande som helst.Vilket sort är det för nybörjare?

Själv äter jag onigiri till frukost

Rim sa...

Tanja: Jag gillar som sagt de med senap!

Ponchan: När jag rörde 100 gånger blev de så fluffiga att smaken förändrades och blev mildare! Fast jag föredrar nog den mer pikanta smaken faktiskt!

tanja sa...

ok, jobbfolket säger de att de flesta har senap med.
De säger att Niowa-natto är för beginners, right? Vad heter eran natto?

vad tycker ni om uni? jag kunde inte äta det i början, nu är det min favosushi.

Linda sa...

Jag gillade faktiskt natto redan från början! ;D

Unknown sa...

Natto luktar lite som riset i min riskokare gör när det stått i 3 dagar i sommarvärme så..... inte så aptitligt med andra ord ;)