måndag, oktober 15, 2007

Oh, the cinema!

Efter två dagars partajande i sträck passar det sig alldeles förträffligt att gå på bio på söndagen. Jag tar mig till en biograf i Ikebukuro eftersom det är det enda stället som fortfarande visar Transformers. På utsidan ser biografen gammal och sliten ut. Innanför finns det en liten disk där man kan köpa popcorn och dricka (egentligen vill jag skriva "läskeblask", för det är ett ord som passar perfekt här) och popcornbehållarna finns i en enda storlek: liten.

Det är en allmän atmosfär av "gammaldags" över stället. Salongen rymmer 200 personer, men det är ett knappt 20-tal som har dykt upp för att se filmen och det stämmer bra överens med min erfarenhet av biografer i Tokyo rent generellt. Jag har aldrig sett en film där salongen varit full, eller ens halvfull för den delen, och jag börjar undra hur det kan gå ihop rent ekonomiskt. Till och med biografen på 7:e våningen i Starbucks/Tsutaya-tornet i Shibuya hade knappa 20 personer i publiken på en fredagsvisning av Rush Hour 3...

Men jag klagar inte. Tvärtom. Om jag kunde få välja skulle jag alltid gå på bio med knappa 20 personer i publiken och bara en storlek popcorn att välja på.

4 kommentar(er):

Anonym sa...

Alla pojkar jag pratat med som sett Tranformers har varit lyriska. En kvinna/flicka som har vuxit upp i den gamla skolan med hårda klappar till pojkar och mjuka till flickor har nog svårt att känna den enorma eufori när ens gamla superhjälterobot Optimus Prime kickar skit i en av de mest välgjorda actionfilmerna på länge. Jag erkänner att jag fick rysningar och bubblade gott "Wow" några ggr. man förblir pojke, "man" är bara ett skal.

Rim sa...

Hihihi, jag tyckte också att filmen var rysligt bra (och med det vill jag säga att jag satt och rös när det blev för fint!). Jag måste dock medge att jag inte var så förtjust i Transformers i tecknad version när jag var liten. Riktiga filmen är fan så mycket coolare.

vandrarvild sa...

filmen var skitcool! jag vill ha en bilrobot jag med! Basta!

Unknown sa...

Popcorn ska endast köpas i en storlek. XL.
*mumsar*