tisdag, maj 06, 2008

Bara gott!

Jag har träffat en galen, men trevlig, dansk kvinna som jobbat på H&M i 33(!) år och hjälper till att hålla i kursen. Till min milda förvåning är det "våra egna" som håller den. En del av svenskarna i Japan Teamet har varit i Danmark och lärt sig "mikrologistik" (alltså hur våra kläder rör sig i butiken och vart de kan tänkas "sitta fast" nånstans när de inte hänger där de ska), och nu utbildar de oss. Och det är som när man inser att ens småsyskon plötsligt är stora och Kan Saker. Man blir stolt! 

Vi har också fått veta att vi ska ut och titta på olika lager i olika H&M-butiker och hur de funkar/inte funkar. Man vet att man är insnöad på sitt jobb när ens första reaktion är: "Yes! Lager!!!" Man får lite olika jobbhangups, och en av mina är faktiskt lagret. Det kan till stor del bero på att lagret i den butiken jag jobbar i är en katastrof i stor skala, men kanske också lite för att jag är den som på kompisens hemmafest roade mig med, ja roade mig med, att sortera kylskåpspoesi i bokstavsordning. Jävligt nöjd var jag sen också...

Första dagen bjöd på delvis strålande sol, massa fina affärer med roliga kläder och vietnamesiskt käk till middag. Desvärre hittade jag inga fina kläder att köpa, men utbudet är större i Oslo och Göteborg och det är trevligt bara att titta. Höll på att bli blind när det första jag såg när vi kom fram var en brud i rött hår och knasgul klänning. Inser plötsligt att modet i Oslo är så likformigt att jag glömt att folk faktiskt kan utmärka sig bara genom sina kläder.

Första dagen i Köpenhamn: ☆☆☆☆

(Norge+Gult)=Fult=Sant

Lite kuriosa: Norrmännen gillar inte gult. Av någon anledning säljer det inte. Därför kan vi ibland se en liten asterix i vår förteckning över plagg i en kollektion. "*ej Norge" står det vid gula byxor och, till exempel Marimekkokollektionen med gult. 

0 kommentar(er):