måndag, april 07, 2008

iTunesrestriktioner

En grej som jag tänkt skriva om för längesen, men glömt bort av olika anledningar, är musik. Det är möjligt att jag tidigare prisat iTunes för att det gör musik lättillgänglig och bara ett knapptryck bort, och att jag samtidigt slipper köpa riktiga skivor (jag flyttar runt så mycket att det inte är lönt att ta dem med sig) , men nu har jag hittat en jättebrist i iTunesköpt musik.


När jag hade mitt cocktailparty tänkte jag, som en rolig grej, att jag skulle bränna en skiva till alla med de bästa låtarna från spellistan under kvällen så att de kunde ta med dem hem och lyssna om de ville. Köpte brännbara cd-skivor och färgglada cd-kuvert att stoppa dem i på Clas Ohlsson, gjorde en fin låtlista med de sju bästa låtarna och började bränna i iTunes. Allt gick jättesmidigt tills jag ville bränna den åttonde skivan. "Du får bränna max 7 cd-skivor med musik köpt från iTunes Store" sa iTunes och jag hade inte tid att bli arg. Bytte ut en låt i låtlistan och brände vidare, och så en gång till när jag kom till skiva nummer 15, vilket resulterade i att det finns tre olika varianter av min ge-bort-skiva. Men det är först nu jag har tid att bli förbannad. So here goes:

Hur vågar iTunes hindra mig från att bränna musik som jag ärligt har betalat för, när jag kunde laddat ner den gratis och bränt hur många exemplar jag vill? Det här med att man vill göra det krångligare att masspiratkopiera och sälja cd-skivor funkar ju inte! Jag undrar om det är ett vanligt problem att piraterna köper och masskopierar musik i iTunes, för det känns som om såna här korkade restriktioner mest drabbar folk som faktiskt tänkt: Jag vill betala pengar för den här skivan. Och nu vill jag göra en blandskiva till 18 personer som de kan ha som minne av ett cocktailparty. Suuuuger!



Updatering:
Hittar nu en artikel på SvD som säger att det (v) har svängt i frågan om fildelning och huruvida det ska vara lagligt eller inte. Jag undrar verkligen om jakten på människor som laddar ner musik eller film för privat bruk kommer kunna vara försvarbar kostnadsmässigt för skivbolag och andra.


Uppdatering 2:
En ny artikel i SvD där engångssummor för att få ta del av obegränsad nedladdning och reklamfinansierad streaming av musik är på tapeten. Jag vet inte vad jag tycker om reklamfinansierad streaming. Föredrar nog i så fall Last FM, där man både får gratis streaming och tips på artister som man kan tänkas gilla.

3 kommentar(er):

Anonym sa...

Haha, har du tänkt på att du kan bränna en skiva och sen kopiera den 17 gånger?

iTunes och deras restriktioner är helt koko. "Hej, här kan ni köpa musik som är sämre än vad ni kan få tag i gratis." Way to go affärsmodell.

Mats Berglund sa...

Det där är helt sjukt. Man kan inte heller dela med sig av iTunesMusicStore-köpta låtar i sin Bonjour-delning så som man kan med all annan musik i iTunes!

Men, som jag fattat det är det inte Apple som är boven, utan - som vanligt - musikindustrin som kommer med en massa krångliga villkor!

Rim sa...

Ja, det är sjukt onödigt och icke-användarvändligt.

mikael: nej det hade jag inte tid att tänka på. Allt som krävs är att jag bränner ut en skiva och sen importerar den igen för att jag ska kunna bränna så många jag vill. Det tar max två minuter , kostar mig en skiva och har den effekten att den gör den idiotiska restriktionen ännu mer idiotisk. Varföööör?