måndag, april 16, 2007

En god bok förlänger livet.

Igår när vi (jag, Catta, Eric, Jenny) strosade runt i Shinjuku lite på måfå hittade vi till Kinokuniya, en bokaffär där jag hört ryktas att man kan köpa engelska böcker. Dave Pelzers hafsiga skrivande hade gjort mig sugen på en riktigt bra bok, så vi åkte upp och kollade läget.

I hissen på Kinokuniya jobbar förresten en tjej i rosa dräkt. Hon står där, förmodligen dagarna i ända, trycker på knappar och ropar ut vad man kan hitta på våningen varje gång hissen stannar och säger "Tack så mycket" varje gång en kund går ur hissen. Det verkar vara ett aningen deprimerande jobb för hon verkade inte så glad.

I alla fall så hittar jag en klassisk japansk författare, Soseki Natsume, som jag inte läst, men varit sugen på och som motvikt till hans 600 sidor långa roman köper jag även "Japanese School Girl Inferno", en hysterisk rosa bok om de olika subkulturerna i det hysteriska (tonårs-) Tokyomodet. Och som om inte det var nog så hittar jag även böcker med övningstester för Japanese Language Proficiency Test och det slutar med att jag köper böcker för en massa pengar.

Jenny-chan hittar en självbiografi av en dotter till en yakusa som hon köper, och genast lånar ut till mig. Underbara människa!!! Och som om staden visste att jag satt hemma med flera kilo böcker att läsa bestämde den sig för att det passade bra med lite regn. Så nu har jag läst ut yakuzaboken och den rosa boken.

Alltså Yakuzan... Jag har blivit jättefascinerad av Yakuzan nyligen och vill verkligen ta reda på lite djupare vad de sysslar med. Någon som har nåt tips på vart man kan läsa på om den?

1 kommentar(er):

Marion Eleonora... sa...

Svarade i min blogg, men skriver här också.

Hihi. Har du en grej till mig? Det låter spännande! :) Om jag hade pengar skulle jag ta första bästa flyg till Tokyo och träffa dig och grejen :)