måndag, april 30, 2007

Nara






När vi fått nog av tempeltittande i Kyoto sticker vi vidare till Nara, en liten stad som var kejsarstad på 700-talet och modellerades efter den kinesiska huvudstaden Chang'an under Tangdynastin. (Slut på historielektion.)

Nara är en sån där stad som jag har drömt om att få åka till. Vet inte riktigt varför. Det verkar bara så coolt med en så gammal stad. Massa gamla tempel som ligger och dräller överallt. (Fast inte lika många som i Kyoto.)

När vi väl kommer dit visar det sig dock att jag tröttnat på att titta på tempel och att Nara är en pytteliten stad. Vi går upp mot Nara Park för att kolla på de tama rådjuren som Nara också är känt för och hamnar mitt i ett processionsståg med en massa uppklädda barn och buddhistmunkar i täten.

I parken strövar rådjuren fria. Väldigt många och väldigt fina är de, ända tills jag bestämmer mig för att köpa riskakor att mata dem med. Då blir de väldigt många och väldigt odrägliga istället. På väg ner mot huvudgatan går jag förbi souvenirstånden. De kör rätt hårt på rådjurstemat. Jag köper ett Hello Kitty-mobilsmycke där Kitty är utklädd till rådjur.

Någon gång under dagen blir jag påmind om att min pojkvän faktiskt fyller år, någonting jag glömt bort mitt i alla förberedelser, vilket rättfärdigar en dubbel efterrätt efter middagen. Tårta OCH glass. Och den godaste latten jag någonsin druckit i hela mitt liv.

Eftersom Pojkvännen fyller år får han bestämma vad vi ska göra och det slutar med att vi hamnar på en SEGA-arkadhall. Vi spelar ett piratspel där man ska skjuta SEGA-mynt i olika slots så att man kan putta ner och "vinna" fler SEGA-mynt att spela med. Det låter inte mycket för världen, men vi spelar tills arkaden stänger och personalen nästan får kasta ut oss. Speldjävulen är inte att leka med!!! Eller så är det precis så det är...

3 kommentar(er):

KuriÅsa sa...

Jag dör nu söta baaaaarn

Och din jacka är så sjukt snygg

Får jag bli dig när jag blir stor?

Linda sa...

Barnen är fantastiska. Jag har aldrig kommit iväg till Nara, men snart :P

Rim sa...

Åååh, söt-Ozzy! Nu gjorde du mig glad som fan! Kram på dig!!!