torsdag, april 12, 2007

Förlåt, David Pelzer.

Nu när jag har varit sjuk har jag börjat med att läsa din "A Child Called It", fortsatt med "The Lost Boy" och såhär halvvägs igenom din sista bok "A man named Dave" känner jag att jag måste få vara politiskt inkorrekt.

Den första boken, som handlar om hur du blir misshandlad av din egen mamma på de mest fantasifulla sätt som barn (jag beklagar) hade kunnat bli den mest fantastiska, gripande självbiografin någonsin om du hade valt att använda en spökskrivare. Men nu blir jag bara frustrerad och irriterad över att du upprepar saker, ibland flera meningar, nästan ordagrant, igenom boken och att det ibland känns som om du bara ordbajsar för att få in så mycket hemsketer i boken som du bara kan.

Kanske var boken enbart skriven i självterapisyfte, eller nej förresten, det står ju i den att du skrev den för att du ville att andra barn som for illa skulle våga berätta, och då var det ju tänkt att den skulle läsas av andra... i alla fall. Vad jag försöker säga är att alla dina tre böcker, hur bra historia du än har att berätta, är VANSINNIGT DÅLIGT SKRIVNA!!!

Som sagt, förlåt. Man får väl inte sparka på dem som haft det svårt som barn, men jag behövde bara få lätta mitt hjärta. Nu ska jag gå och läsa lite till i din sista bok där du för tillfället upprepar dig om din flickvän Patsy så att jag blir av med den snart.

Hoppas du har det fint därute i världen. Och snälla. Skriv inga fler böcker nu.

2 kommentar(er):

Marion Eleonora... sa...

Jag håller med dig. Har i och för sig bara läst den första, men den var riktigt dåligt skriven. Visst är det hemskt det han har varit med om, men det gör ju inte att boken automatiskt blir bra. Som du säger så skulle den mått bra av en spökskrivare.

Hoppas på att få se lite bilder från Harajuku snart :)

Anonym sa...

Hallå, va det inte så att han faktiskt inte hade upplevt dom sakerna själv, utan sa att han hade varit med om det för att folk skulle tycka mer synd om honom..

A jag vet inte, men jag har för mej det i alla fall.