fredag, januari 09, 2009

Fajjerwajjer

Åh. ärkepucko.
Det krävs eventuellt en Firewire drive om man vill kunna boota från den externa hårddisken.
Jag vill kunna boota från den externa hårddisken.
Kollade jag det innan jag köpte en USB-hårddisk?
Eeeh...
Nä.
Smart, Rim.
Skitsmart.

6 kommentar(er):

Erik sa...

Naw, perhaps-not-so-much-ärkepucko, kolla i BIOS vilka möjligheter du har till boot devices. Nu kan jag inte machårdvara, men pc stödjer alltsomoftast boot från usb, och jag vill minnas att de är ungefär samma på hårdvarusidan numer. Förhoppningsvis är de det på BIOS-sidan också.

hejdetärrasmus sa...

Om jag känner Rim så har inte hon stöd för BIOS-mixtrande. Dessutom är det väl knappast någon höjdaridé att använda en extern USB-hårddisk som master till att börja med. Det lär knappast bli en njutbar upplevelse.

Erik sa...

Nej, ingen höjdare, men åtminstone funktionellt för dualboot till linux. Varför man nu skulle vilja det om man kör OSX...

hejdetärrasmus sa...

Jag tror inte att det var varken Linux eller XP/Vista som Rim hade tänkt sig, utan snarare att ha mer utrymme på systemdisken, vilket är bra med tanke på hur integrerat mediebiblioteket är i OSX. Men det motsäger ju knappast det faktum att det allra enklaste och mest praktiska (och dyraste) är att byta ut hårddisken som sedan sitter i till något större (finns 0.5 TB stora 5400 rpm-diskar på 2.5" kring 1000-lappen nu). Men det är förstås mycket roligare att leva on the edge med hela OS:et och all ens data på en extern hårddisk med en glappig USB-sladd och en inbyggd 5-kronorsfläkt.

Erik sa...

Ah, då är jag med. Från början trodde jag det bara handlade om backup, men när det sen började diskuteras bootmöjligheter blev jag förvirrad.

Rim sa...

Hey, det är skillnad på att köra allt från sin externa hårddisk för all framtid och att VILJA KUNNA BOOTA från den om det skulle behövas... bara så att vi har det klart för oss...