söndag, januari 18, 2009

Nietzsche - lika svår att stava till som att hitta

Jag sitter uppe och letar efter Nietzsches the Anti-Christ i onlinebokhandlarna. Jag har letat i både butiker, bibliotek och antikvariat. Den är lite svår att hitta.

Anledningen till att jag vill läsa den är att en av mina Hong Kongnesiska kollegor, som jag snackade jävligt mycket med veckorna innan jag åkte hit, gick omkring med den 
i handen på min näst sista dag. Och jag var förvånad över att en 20-årig rockergrabb som läste böcker som inte satt i cd-fodral (Fördomar?Jag?), och relativt tunga grejer därtill. 
Så jag lovade honom att jag också skulle läsa den så att vi kunde fortsätta ha roliga konversationer... Och nu har det alltså gått tre veckor.
Han har säkert läst ut den för längesen.
Och jag?
Jag läser Moment 22 i stället.
En typisk sån bok som alla vet vilken det är, men väldigt få faktiskt har läst.
Men ingen Nietzsche.
Än.

Och det kommer inte bli nån heller på ett tag, för jag orkar fan inte gå igenom hela "registrera-dig-här, skriv-koden-som-du-ser-i-rutan, vänta-på-ett-mejl, bekräfta-din-registrering, NU-får-du-beställa"-processen, som avslutas med att fylla i ännu mer formulär om visa-kort och adresser och blääääööö... 

Det får bli i morgon.

4 kommentar(er):

Anonym sa...

http://thepiratebay.org/torrent/4615362/Ebook_-_The_Antichrist_by_Friedrich_Nietzsche

Erik sa...

Som bibliotekarie kan jag dessutom garantera att den finns på bibliotek. Bl a har GU den på svenska, och den är inne, så det är bara att sticka dit. =)

BusyBee sa...

Hallå där, Moment 22 har faktiskt jag läst. Så få är det nog inte. Men inte fan kommer jag ihåg vad den handlade om... så tyvärr kan jag inte komma med någon spoiler kommentar.

Rim sa...

Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på hur en e-bok kan se ut, men känner mig inte så sugen på att sitta och läsa framför datorskärmen. Läsning ska ju ske på spårvagnar och i vardagsrumsfåtöljer och dylikt.

Jag kollade bara på Stadsbiblioteket och där var den utlånad. Och försenad. Bibliotek är helt utmärkta, fenomenala institutioner. Men så var det det här med att inte veta när man ska lämna landet och så...