tisdag, januari 06, 2009

Sand, sand. Allt är sand.

Ok. Jag har varit borta.

Jag har inte läst nyheter.
Jag har inte sett nyheter.

Vad gör de i Israel/Palestina?
Det är viktigt för mig att få veta.
Hemma hos oss bor det en libanesisk palestinier och arab-nyheterna står på i bakgrunden dagarna i ända.
En gång var jag väldigt insatt.
Men nu... 
Vad är det jag har missat?
Varför har det plötlsigt blossat upp igen?

5 kommentar(er):

Erik sa...

Jag trodde det var som "vanligt", dvs. Hamas retar upp Israel (det är iofs fullt möjligt att vad Hamas än gör för att reta upp Israel beror på ngt Israel gjort tidigare) som svarar lite väl skrikigt, beslutar sig för att "nu får det fanimig vara nog" och bombar tillbaka.

Sen tycker jag det verkar som om Israel är mer benägna att tycka "det är nog" sen Hamas vann valet i Palestina (iom att de är terroriststämplade osv), men det är mer en personlig hunch än fakta.

Som "vanligt" lugnar sig det hela så småningom, eftersom Israel inte vill framstå som en ny nazistregim och Palestina med Hamas i spetsen kommer fram till att deras sida har betydligt högre dödstal än den andra.

Trist är det, hursomhelst.

Anonym sa...

Ett eld-upphör avtal slutade gälla och, enligt Israel, så ville inte Hamas förlänga det.

Rim sa...

Ah.
Och nu demonstrerar de vad som händer när man inte har ett eld-upphöravtal?
Eller?

hejdetärrasmus sa...

israel är och förblir en stat grundad på gammaltestamentliga värderingar, eller som ricky gervais sa: the old testament god, he's like a 50's dad. he takes his belt off and goes: 'you fucking what?'

när man har religiösa motiv för sin statsbildning gör man vansinniga saker för att försvara den. israelerna är uppenbarligen (och historiskt sett relativt berättigat så) livrädda för att de ska förlora 'sitt' land igen. så det gör vad som helst för att få behålla det, även om det innebär att de närmar sig samma metoder som icke-judar använt i årtusenden för att förfölja och ha ihjäl judar.

jag förstår mekanismerna bakom det de håller på med alldeles utmärkt, och jag begriper att man inte står ut med dagliga raketattacker mot civila hur länge som helst. men att man inte inser att det man nu gör bara kommer föda mer hat som kommer sitta fastetsat i minnet hos de som är barn idag så länge de lever?

det båda sidorna ägnar sig åt är varken rationellt eller försvarbart. det är rasistiska, fanatiska och raktigenom omänskliga handlingar. och om inte alla bomber och raketer de kastar på varandra lyckas med att spränga loss hela landmassan från kontinenten och sänka den i medelhavet så lär de väl hålla på till tidens ände.

Anonym sa...

Bara för att förtydliga en sak, när vapenvilan gick ut så var det Hamas som började skjuta raketer över Israel samma dag.