lördag, maj 02, 2009

Golden Week Peak!

Det snurrar i skallen.

Vi når kulmen på Golden Week, shoppingmässigt, nu.
Det är helt sjukt, mina vänner.
Om shopping var en sport skulle Japan ta OS guld, silver och brons varje gång.

Så här:
Tänk er H&M i Nordstan en helgdag strax innan jul, ni som bor i Göteborg...
Ni vet, det är trångt, varmt svettigt. Kläderna ligger i drivor på borden, köerna till kassorna är milslånga, och provrummen ska vi inte ens tala om... Och just det, det är folk överallt, sådär så man inte kommer fram, eller ut, för den delen...
...och sen tänker ni er att vi säljer ungefär dubbelt så mycket idag i Harajuku.
Bara för att folk är lediga. 
Det är inte ens jul. 
Bara... Maj.

Och jag, jag springer omkring och är helt speedad.
Styr lite i kaoset så att vi inte helt drunknar i kläder och kunder och så...

Blir lite kär i mina snabbaste sales associates.
Blir ännu lite mer kär i de som är snälla nog att gå med på att stanna 30 extra minuter eftersom vi ligger hopplöst efter med att tömma ständerna med kläder från provrummen och lagret.
Jag blir, på allvar, helt hänförd av de bästa i vårt team. 
De som är snabba, glada men seriösa och de som ställer upp när man behöver dem.
När man tänker på hur lite de får i lön... ok, jag erkänner, jag vet inte exakt vad de får, men jag har hört att det inte är mycket. Det är i alla fall inga stora summor vi snackar om här, och ändå, ändå kämpar de järnet.
Respekt.
Och kärlek. 
Och jävligt mycket tacksamhet.
Fina, fina människorna.

0 kommentar(er):