onsdag, maj 13, 2009

Utflykt


Jag googlemappade mitt område och hittade en en grön fläck på kartan, nästan precis vid 梅ヶ丘(Umegaoka)-stationen. Så jag traskade dit för att kolla vad det var. Det var, inte helt oväntat, en park.

Men ser ni vad de spelar...?

Visst är det otippat?
Att en av Japans nationalsporter är baseball?
Baseball förekommer inte som fenomen i Sverige över huvud taget, så som svenne är det lite udda att se den här sporten, som man egentligen aldrig sett spelas annat än på film, utövas på inte ett, utan två ställen i parken.

Och för den som undrar: Sumo är Japans andra nationalsport. Och kanske fotboll också, litegrann.

3 kommentar(er):

hejdetärrasmus sa...

jag bodde bredvid eländet i ett år. död åt sport.

Erik sa...

Och ändå tycker jag det är ännu konstigare med seglarkostymbaserade skoluniformer.

Eller... Avancerad brännboll med en uppsnyggad sten som boll kanske tar priset ändå.

Har de nachoshattar på japansk baseboll?

BusyBee sa...

Ja, men det visste väl "alla" att Japanerna är galna i baseball. Det kommer nog från tiden före andra världskriget då det fanns amerikanska flottbaser... och basket inte var så populärt än bland soldaterna. Jag gissar bara.

Men vad menar Erik med en sten? Spelar man inte med en liten skinn-boll?