måndag, maj 25, 2009

Jag & min riskokare

Alltså, jag undrar... ska det vara så här lätt?

I med ris, i med vatten, i med lite salt.
Stäng lock.
Tryck på knapp.
Voilà!
40 minuter senare: Fantastiskt ris.
Så här:
Jag vill inte ha nånting på riset för att det inte ska förstöra smaken.

10 kommentar(er):

Erik sa...

Jag byter gärna! Min är bitchig och bränner så gott som vad man än stoppar i den. :-/

Men när de funkar som de ska är de precis så enkla.

Ibland kan man göra sushiris och ha massa avocado till.

trött sa...

behöver du inte tvätta riset? jag vill ha!

Kenji sa...

Salt?! Det kan ju inte vara så gott ris du köper om du måste ha salt i...

夜羽奈 sa...

Jag tror att de flesta japaner skippar att salta riset :D Jag älskar genmai men min riskokare tar typ 2 fucking timmar att koka det så man måste verkligen planera innan men annars är riskokare rätt...perfekta, ja ヾ(*・∀・*)ノ

Rim sa...

Jag älskar salt.
Det var nog därför det blev så sjukt gott.
Mmm... salt.
Salt på allt.

zofy sa...

Jag blev förvånad när jag fick reda på att inte alla hade en riskokare hemma!

Jakob sa...

Även jag har riskokare. Det rockar, fast det tog mig flera månader att förstå det. Jag kokade aldrig särskilt mycket ris innan jag skaffade riskokare.

Anna sa...

Själv älskar jag att laga mat, men jag hade inte en aning om att det fanns riskokare. Förstår faktiskt inte riktigt vad man ska men en sådan till, det funkar ju kanon att lägga riset i en kastrull och koka. Själv använder jag alltid någon sorts sushiris alltid när jag ska äta ris, det riset är godast. Och det är inte det minsta svårt att koka i vanlig kastrull med lite vatten. Smakar fantastiskt! .. och då är jag en kräsen typ.

Rim sa...

Anna, då är du en bättre riskokare än vad jag är. Kokar jag i kastrull blir det antingen bränt eller äckligt. Om jag inte lagar ris hos mamma... då blir det alltid bra, av någon anledning...

Pontus N sa...

Jag har för mig att det står i bruksanvisningarna att man inte ska ha i salt i kokaren. Mor gjorde det när familjen var på besök och jag blev explosionsartat ilsken. Men vid ett smakprov så visade sig att mitt genmai var rätt gott med salt och kokaren visade inga tecken på att må dåligt. En härlig grej med riskokare, Anna, är att du kan sätta en timer när du vill att det ska kokas, hur länge du vill varmhålla det o s v. Är du glömsk, som jag, så är det härligt när man dagen efter upptäcker att man har lite ris, varmt och härligt som väntar på en. ; )