söndag, oktober 12, 2008

Höst=bok

Nu när det är höst och så (hos er alltså, inte hos mig) då passar det bra att dra fram de här boktipsen som legat här i ett hörn och samlat damm ett bra tag. 


Jag säger så här:

Läs inte: Illusionen om Gud av Richard Dawkins
För att: Den är tjatig och han bara tjatar och upprepar sig hela tiden. Hela tiden upprepar han sig och det blir tröttsamt för att det är så tjatigt. Och ps, det finns ingen Gud. Ungefär.

Läs hellre: En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson
För att: Du blir minst lika mycket ateist av den plus att du lär dig saker och hela boken är full av aha-upplevelser. Nästan så att folk runt omkring en ledsnar på att höra en utropa "ahaaaaa!" jämt och ständigt.

Läs inte: Camilla Läckbergs Tyskungen
För att: Det kan vara den sämst skrivna boken jag nånsing haft oturen att lägga vantarna på. Så illa skriven att det är plågsamt. Dessutom är den inte ett dugg spännande Den är liksom platt hela tiden. Vilket gör att slutet inte genererar mer än ett "Jaha." Det är nästan så man tycker synd om träden som fick ge sina liv för den...

Läs hellre, mycket hellre, Vad jag älskade av Siri Hustvedt
För att: Det kan vara en av de vackraste böcker jag nånsin läst. Ni kan läsa den bara därför. Eller så kan ni läsa den för att människorna som skildras... är helt fantastiska, eller för att den lyckas vara extremt spännande utan att det är meningen. Åh, jag önskar att jag aldrig hade läst den så att jag kunde läsa den för första gången igen. 

Så. Nu har ni bästa boktipsen!
Shit, vad nöjda ni måste vara.
Hoppa upp i soffan och läs med er nu!
Fort innan hösten tar slut!

2 kommentar(er):

Anonym sa...

Nejnej! Ps. Jag älskar dig är den sämst skrivna boken i världshistorien! Plågsam...

Jakob sa...

Oj vad mycket boktips ... jag tror inte jag har läst så många böcker i hela mitt liv!