fredag, oktober 10, 2008

Finanskrisen

Vad är det som händer ute i världen egentligen?!

Hela världsekonomin är tydligen på väg ner i avloppet.
I DN, Svd och Aftonbladet rapporteras det att Tokyobörsen gått ner med 11 procent under gårdagen. Finanspanik överallt.

Igår hade jag en kund från Korea som handlat för HK$ 1000 på sitt VISA-kort men ett par timmar senare kom tillbaka och bad att få returnera allt och betala kontant i stället eftersom växelkursen plötsligt skjutit i höjden.

Men det verkar ändå som om de skandinaviska börserna går ännu sämre. Förra veckan kostade 100 HK$ ungefär 80 SEK. I går kostade det 90 SEK och idag 92. Och ¥100 ligger plötsligt på 7.2 SEK efter att väldigt länge ha kostat ca 6 SEK.

Så jag sitter här och grämer mig. Nu blev plötsligt allting mycket dyrare. Och hur ska man egentligen tackla det här med att kursen förändrats så mycket? Köpstopp eller köp så mycket du hinner? 
Imorgon kanske det är ännu dyrare...

6 kommentar(er):

Erik sa...

Det lär stabilisera sig och gå tillbaka till det normala så småningom (hoppas jag). Det brukar det väl göra?

Rim sa...

Let's hoppas.
Jag får min lön utbetalad i SEK så jag blir ju fattigare för var dag här!

Anonym sa...

Du kan inte be att få betalt i HKD då?

Rim sa...

Näpp. =)

Martin J Frid sa...

Det är ganska stor kris, så sluta låna. Fundera på vad som verkligen är viktigt. Ta en paus från den hysteriska konsumtionen.

loidor, nej, detta är ingen vanlig liten bubbla. Läs Financial Times och ta ett djupt andetag.

Rim sa...

Jag har inga lån och planerar inte att ta några heller. Men vad händer med sparpengarna liksom? De förtvinar ju bort! Mina surt förvärvade slantar!

Och är det inte vid såna här tillfällen man ska konsumera som vanligt för att det inte ska bli ännu mer kris över att ingen konsumerar nånting...?