onsdag, oktober 22, 2008

Vem vet, inte du...

Fler gånger än jag kan räkna har jag den här veckan fått frågan: "Rim, när ska du åka till Japan egentligen?" En fråga som jag fortfarande inte riktigt kan svara på. Jag brukar mumla nånting om december, januari och visum för att folk inte ska bli oroliga att jag ska stanna kvar för alltid.


Men så i förrgår fick jag tummen ur och skickade ett mejl till min chef i Tokyo angående det här "Certificate of eligibility" som man måste gärna ska ha skaffat innan man söker visum i Japan tillsammans med en uppdatering så att hon vet vad jag håller på med här i Hong Kong eftersom vi inte hörts på ett rätt långt tag. Rätt smart gjort av mig, måste jag säga eftersom jag inte kan lita på att de i Tokyo, som är vanvettigt upptagna för tillfället, kommer ihåg att jag finns.

Nåväl, idag kom svaret. Det börjar med ett fint "Oroa dig inte, dina papper kommer vara färdiga att lämnas in den 1:a november."(Skönt!) och fortsätter med "När lämnar du Hong Kong? Och när planerar du att vara här?"
Vi stannar lite här och tittar lite närmare på de meningarna.

Hon skämtar, va?
För fram till alldeles nyss levde jag i illusionen att det var hon som satt med svaret på de här frågorna.
Så nu sitter jag här och undrar: 
Vem är det som har koll på mig?
För det är sannerligen inte jag.
Och det är tydligen inte min högsta chef heller.
Hold me.
I'm scared.

7 kommentar(er):

Erik sa...

Naw, skriv/ring och fråga. Nån måste väl ha koll på när du ska sluta på ena stället och börja på andra...? Annars är det väl bara att städa upp efter sig i Hong Kong och bege sig mot Tokyo?

KuriÅsa sa...

Why scared? Embrace ovetskapen! Eller maila tjifen igen och säg "jag trodde ni skulle ge mig ett startdatum och jag anpassa mina restider efter det".

hejdetärrasmus sa...

ok, men det är väl inte märkligare än att du räknar på fingrarna och kommer fram till när du har skrapat ihop dina 12 månader (eller vad det nu var) och säger till din japanska chef att du siktar på att vara i japan efter det. och så ser du till att ha fått ditt coe och visum innan det.

förstår att det är läskigt att upptäcka att man är ansvarig när man trott att det är någon annan som är det. hoppas allt går bra!

Anonym sa...

jamen, vad är det att vara rädd för, du är ju uppenbarligen FRI nog att besluta det själv OCH de litar på att du klarar dig så pass att du faktiskt inte måste ha hjälp att sköta saker!!!!


//vandrarvild

Jakob sa...

Ja vem har koll på dig egentligen? Inte du, inte din chef - sanningen är att det är jag! Du ska åka den 4:e januari, punkt slut.

Rim sa...

Makalöst!
Vet du vad Jakob, det var ungefär vad jag hade tänkt mig...

Jakob sa...

Haha ja jag visste väl det! Det gäller bara att vara lite bestämd ibland!