lördag, juni 02, 2007

日本人っぽい (som japanerna)

Under dagen bubblar det upp minnen från gårdagskvällen. Ett av dem är hur jag somnar på tåget. Först somnar jag lite mot tjejen som sitter till höger om mig. Vaknar med ett ryck och tänker att jag måste skärpa till mig. Somnar två sekunder senare lite halvt mot herren som sitter på min vänstra sida. Pinsamt ju. Men jag är så trött. Kan inte hålla mig vaken. Till slut, när det blir lite folktomt på tåget byter han plats.

5 kommentar(er):

Anonym sa...

Din blogg är förmodligen precis det jag letat efter i vad som verkar vara en evighet - en svensk som bor i Tokyo.

Jag ska dit på semester med min sambo inom kort och vill egentligen bara ha svar på två frågor:

1. Vad är det absoluta MÅSTET att se/göra i Tokyo. Vackert, stort, slitet eller gammalt spelar ingen roll.

2. Finns det nån bra Tokyoguide-site som är på engelska? De jag har hittat är ohyggligt dåliga...

Tack på förhand!

Mvh Johan Howard

johan - snabela - secondsweden - punkt- se

Rim sa...

Kära Johan...

Det är sjuuukt svårt att rekommendera ett fåtal saker och det är ju helt beroende på hurdan man är som turist...

Några av mina favoritställen är i alla fall

Shimokitazawa - för shopping, allmänt mys, och käka okonomiyaki.

Asakusa - bara för att det är typiskt turistigt (jag åker med andra ord aldrig dit själv)

Akihabara - men bara om man faktiskt är inne på teknikprylar som man inte kan köpa hemma.

Shibuya - Upp i Starbucks och kolla på Shibuya Crossing i rusningstid. Och kolla även hysteriska 109-varuhuset.

Shinjuku - Jag älskar Shinjuku, och särskilt Kabukichou, om natten. Turistigt, dyrt, men svincoolt är det att åka upp till Park Hyatts New York Bar och blicka över Shinjuku om natten.

Äh, det är ju stört omöjligt att försöka få ner allt. Kolla runt lite i bloggen, och även på http://tokyotidbits.blogspot.com/ för inblick i vad som händer i staden.

Honey sa...

Coolt, du är i Tokyo :) jag läser japanska i USA (lustigt nog..). Är sjukt fruktansvärt dålig, fattar ingenting och mumlar "Soo desu ne" så fort någon säger något till mig. Läser du japanska där eller annat också?

Rim sa...

Hahah, ja "そうですね。。。" räddar ju dagen när som helst. Hur länge har du läst japanska?

Jag har en japaskalektion i veckan med min pensionärstant, men de senaste två månaderna har jag knappt pluggat alls. Dåligt, dåligt.

Det är fint att vara i Japan, då lär man sig alla skitfraser som man bara kan mumla nä man vill låtsas att man förstår vad någon säger.

Martin J Frid sa...

JH, jag gillar Lindas guider på Backpacking. Hon fångar Tokyo på pricken.

ReadArticle.asp?ArticleId=636&SubMenu=2

Men hon skriver ju på svenska. Bäst är väl gamla trotjänaren Lonely Planet på engelska. Sedan finns det massor med mera alternativa guider.

Rims förslag är bra, hon länkar till Lindas sida. Men se till att åka utanför stan också. Japan är jättefint på landet. Kyoto bör ni försöka ta er till också så klart.