onsdag, augusti 22, 2007

Alcatraz E.R.

Jag träffar Helga, en IKEA-brud som jag nyligen lärt känna, i Shibuya. Vi ska ut och käka med ett par (pojk-)japaner som vi inte känner så väl i sann "främlingar är bara vänner som du inte har träffat än"-anda. För det är så lätt och inte speciellt konstigt alls... för mig i alla fall.

Det börjar bra. Hälsningsfraser och kom så går vi. Men stället vi ska till är stängt och grabbarna drar med oss till nåt som heter Alcatraz E.R istället. Jag har aldrig varit där förut, men ni kan ju gissa. Fängelse och sjukhus samtidigt. Tryck på knappen med din blodgrupp för att öppna dörren, handfängsel, jättesprutor och "Vad har sällskapet för sjukdom då?"



Vi enas alla om att vi är knasiga i huudet.

Jag och Helga beställer in Dr. Vadhannuhettes Love Potion och blir kära i varandra. En av killarna beställer in en drink som måste pumpas ut i glaset i en slang... Servitriserna och servitörerna går runt i sjukhuskläder. Vi dricker våra konstiga drinkar och allt är liksom... trevligt. Grabbarna gör sitt bästa för att prata engelska, jag och Helga gör vårt bästa för att prata japanska - trevligt. Eller som det också kallas: Lugnet Före Stormen.

Jag vet inte om det är så att just de här två pojkarna är otroligt lättpåverkade, men efter kanske 20 minuter börjar det poppa upp lite snusk av typen "Vad heter kuk på svenska?" Jag och Helga tittar på varandra. Vi fattar precis vartåt det här kommer leda men låter dem hållas och gör vårt bästa för att översätta de vanligaste könsorden. Begreppet "fyllekåt" får de också lära sig. Men snart, mycket snart spinner det liksom ur kontroll. "Are you orgie?!" frågar den ene av dem när vi har lärt dem ordet "orgie" och skrattar som en hyena. Och det hela är så prepubertalt att vi inte riktigt vet vart vi ska ta vägen. Jag och Helga utbyter "Vad fan är det här för något?!"-blickar och det hela når sin kulmen när orgie-pojken frågar om jag vet vad bröst är (på japanska) och sedan frågar om jag har några, för att sekunden därpå närapå skratta ihjäl sig. Mycket svenska svordomar och okvädningsord flyger över bordet (mellan mig och Helga alltså) och vi börjar fundera på hur vi ska kunna dumpa de irriterande pojkarna. Först hämnas vi genom att lära dem Martins "Nej, nej, nej, akta skitan. Det går inte!" (いつもありがとうMartinさん)och lura dem att "Akta skitan" betyder "Jag är oskuld" vilket de båda envisas med att hävda att de är. Vi skrattar rått och länge när Yusuke kämpar med att uttala "akta skitan". Det, i kombination med att han faktiskt tror att det betyder jag är oskuld... tja, jag och Helga skrattar också som hyenor.

Sen säger vi att vi måste hinna med sista tåget (som de envisas med att följa efter oss till), och går ner för trappan till tågen och kommer på nåt mystiskt sätt upp någon annanstans och går på klubb för att försöka bli av med eftersmaken av "Are you orgie?"

Och läxan då? Riktigt snygg-coola japaner är inte nödvändigtvis roliga att umgås med.



"Hej, jag är snygg/cool och har fantastiskt täckande solbrillor på mig inomhus... när det är mörkt."




"I am akta skitan."

6 kommentar(er):

Unknown sa...

Fruktansvärt bra jobbat Rim. Väldigt stolt över dig. Lär allt fler "Sanningen".... Ha det fint!
Martin

KuriÅsa sa...

Känner mig tvingad att skriva en kommentar, men va fan skriver man när man har ett hyfsat normalt svenssonliv helt utan tokiga japaner?

hejdetärrasmus sa...

var hittade du slynglarna?

k. sa...

Hahahaha!!! du har då råkat ut för de knasigaste händelserna. Tokyo is the shit

Saknar dig hjärtat.
Kärlek. Alltid.

Rim sa...

Slynglarna hittades naturligtvis i Shibuya. Var annars?

Anonym sa...

Började läsa din blogg förra veckan. Sitter och tokläser på jobbet. Hittade hit igenom en anna blogg som sa att din va väldigt bra. Och hitills så har du inte besvikigt mig. iaf så var det här inlägget sjukt roligt. //q