onsdag, augusti 29, 2007

Cykel+Shimokita=Vilda Västern och Rosor






Jag älskar att min cykel pajjade. Bakhjulet vill inte vara med längre och jag orkar inte ta reda på exakt vad som är fel så jag slänger in den till de lokala cykelgubbarna. 60 pix och 20 minuter senare är den fixad. Cykelgubbarna måste ha gjort nånting mer än att bara fixa hjulet, det har aldrig förut känts så lätt att ta sig fram med cykel och jag flyger fram över gatorna. För att fira bestämmer jag mig för att se om jag kan cykla till Shimokitazawa, mitt andra favoritställe förutom Shibuya. Jag som alltid tänkt på Shimokita som ett slags Tokyos Haga, ett myskvarter, hittar en skylt som antyder att det kanske är lite mer åt vilda västern hållet


Det visar sig att jag inte bara kan cykla, det tar dessutom knappa 45 minuter, vilket gör det marginellt snabbare än att ta tåget. Jag kunde inte vara nöjdare. Eller jo, kanske om jag bodde i Shimokita. Springer in på Opt Label, en glasögonaffär, som jag frekventerat på sistone, jag ska samla glasögon har jag bestämt, och efter att ha provat mig igenom halva deras sortiment för kanske tusende gången bestämmer jag mig till slut för det här nördromantiska paret tonat lite i lila med diskreta blommor på skalmarna. Det är inte förrän jag kommer hem och någon påpekar att blommorna är rosor som jag inser att jag inte gillar rosor. Finns det egentligen någon blomma som är lika överskattad som rosen? Tvi! Det är därför jag ser så uppgiven ut på bilden också...

4 kommentar(er):

KuriÅsa sa...

Gubbarna hade pumpat däcken, bergis!

Rim sa...

De måste ha oljat nånting eller annat, cykeln känns flera kilo lättare att trampa på nu än förut. Skulle inte förvåna mig det minsta om jag upptäcker att min 45-minuter cykling till lektionerna på fredagar plötsligt blir kortare!

tanja sa...

Vad köper man en cool cykel i Tokyo, had du tips?
De är ju så billiga här och jag vill gärna byta ut min lånade till en egen grön eller röd.

Rim sa...

Hmm, det beror väl på. Jag har en fin cykelgubbe här i Futako Tamagawa, det brukar väl finnas såna lite här och var. Ska du bara ha en vanlig damcykel kan du säkert hitta en för ¥15 000... Annars har muji rätt fina om man vill ha såna där små... jag har för mig att de har gröna också!