onsdag, augusti 08, 2007

Rumble Babys

Idag är en sån dag, ni vet. Ledig för första kvällen på länge, men polaren man skulle kolla på film med har ställt in utan förklaring och är okontaktbar, precis som resten av världen. Ledig, men ingen att umgås med. Jag roar mig med att åka till Shimokita för att köpa ett par nördromantiska glasögon, bara det att jag hittar ett par som är snyggare än de jag såg förra gången och plötsligt blir jag osäker på om jag ska köpa några alls... så jag stosar runt lite i affärer och tänker till slut att jag borde strosa i Shibuya istället, men precis innan jag kommer till stationen får jag en flyer av en ivrig ung kille. Hans band ska spela en 100 m bort om en halvtimme och jag borde komma om jag inte har nåt för mig. Först tänker jag skita i det, men sen tänker jag att jag faktiskt inte har något för mig och hey, vem vet, det kan bli kul!

Jag hittar till stället relativt lätt men tvekar lite när jag står utanför, men så öppnas dörren och en våg av rock når mina öron och får mig att bestämma mig för att gå in trots allt. När jag kommer in inser jag att dörren, som vid närmare inspektion visar sig vara en decimeter tjock, är en utmärkt ljuddämpare. Och jag ser också att bandet är nästan lika många som publiken! Tre stycken alltså... och vi i publiken är fyra. Yey.

Om inte ljudnivån hade varit så öronbedövande hade jag kanske stannat mer än en kvart. Kanske. Om inte annat för att kunna fråga dem hur de tänkte när de stavade sitt bandnamn som de gjorde. Rumble Babys... rumble babys... hmmm.....

Rumble Babys:


Och en fjärdedel av publiken:

4 kommentar(er):

Anonym sa...

ujuj. Planerar att åka till Japan i december-januari. Vad rekommenderar du för uteställen?

Rim sa...

Shit vad svårt!

För hiphop: Vuenos i Sibuya

För skithemlig pytteliten klubb med bra musik och en handfull japaner: Oto i Shinjuku

För asiens största klubb: Ageha (långt ut åt helvete)

För klubb med många 109-pojkar och flickor (mycket dance och parapara): Camelot i Shibuya

Air, Yellow och Womb är nog några av de kändaste klubbarna, men där har jag inte varit. Om jag ska döma efter vad jag hört om dem är de nog rätt bra. Googla för kartor!

Och en sak till: Håll dig borta från Roppongi om du inte vill trängas med buffliga utlänningar. (Däremot kan du nog med fördel åka till Roppongi om du är en bufflig utlänning själv som vill hångla med japaner!)

Anonym sa...

Toppen! Tack! Roppongi är bokad för två nätter - bara för att typ ALLA guideböcker rekommenderar det. Men sen blir resten i Shibuja, eller var det Shuinyuku.

Rim sa...

Vad fan är det för amatörguideböcker?! Haha, hör du hur arg jag låter? Jag gillar verkligen inte Roppongi det minsta. Å andra sidan är det många andra som gör det... Roppongi är tveklöst det mest multi-kulti-området för att alla gaijin dras dit...