lördag, mars 31, 2007

Daiei

Följde med familjen ut till Daiei idag. Ett varuhus dit de åker, bland annat, för att köpa jättestora ostar. Sticker man ut till affärerna här omkring och vill köpa hårdost kommer man hem med ca 6 skivor ost för ett orimligt kilopris.

Vi bilade till Daiei och för första gången får jag uppleva Tokyo mitt i körsbärsblomningen. Jag har ju varit i Seoul medan det blommat upp och knappt rört mig utanför mitt kvarter sen jag kom hem, så jag blev uppriktigt taget på sängen.

Och jag är ledsen, men körsbärsblomningen är helt obeskrivlig. Jag kan inte göra den rättvisa med några ord nedknappade på en skärm. Jag har försökt ta kort på körsbärsträden som står i blom, men det fantastiska med körsbärsblomningen fastnar inte på bild. Det är så sanslöst vackert att jag inte vet vart jag ska titta.

Att åka genom en allé av blommande körsbärsträd vad dagens höjdpunkt, inte långt därefter kom Daiei. Jag har aldrig varit där tidigare och för första gången sedan jag kom hit hittade jag byxor och kjolar som nästan passade och som dessutom var billiga! Hade jag haft mer tid på mig att kolla runt kanske jag kommit hem med ett par byxor, men idag blev det istället en gul klänning (gult är kanske den snyggaste färgen någonsin), ytterligare en hatt och en baddräkt. Inte illa för en halvtimmes shopping.

Och imorgon ska jag, om vädret tillåter, leka riktig hanami med Vincent och Edo i någon lämplig park. Hoppas att det blir soligt.

0 kommentar(er):