tisdag, mars 20, 2007

"A guy walks into a bar with a macbook under his arm..."

Min macbook började låta konstigt för ett tag sedan. Den klickade, ett ovanligt klickande, med jämna mellanrum där hårddisken sitter och det höll i sig i några timmar. Sedan stängde jag av den och när jag satte på den igen var klickandet borta. Det kom inte tillbaka.

Men sedan, när den slutade upptäcka den externa hårddisken, blev jag mer än orolig. Den externa hårddisken innehåller bland annat alla simpsonavsnitt som är äldre än 2 månader gamla. Bland annat liksom... dessutom har jag backupat (snyggt ord) min macbook på den. Så jag kilade ner till mac-affären i Shibuya där jag köpte datorn för någon månad sedan för att be om råd.

Killen som sålde mig datorn morsade och frågade hur det gick med den. Jag blev lite paff. Det var ändå en månad sen jag köpte den. Och detta var Shibuya. Det är inte som om det är få människor som kommer in i den affären under en dag. Hursomhelst, jag beskrev symptomen och fick en tid hos mac-doktorn nästa dag.

Här kommer då det otroliga: På övervåningen finns det en "Genius Bar", en "iPod bar" och en "the Studio". Det är faktiskt utformade som barer, med barstolar och allt, med den väsentliga skillnaden att det inte är drinkar och tilltug utan iBooks, macbooks, powerbooks och iPods i alla dess slag som står utspridda över bardiskarna.

Nu är alles frid och fröjd, och skulle datorn krascha (osannolikt) så står det i deras loggar att jag har varit där med den. Ska man ha paj en appledator så ska man fan se till att ha det någonstans där man kan gå in på en bar och få den fixad.

0 kommentar(er):