onsdag, maj 02, 2007

Borde sova. (Tårtrecept)

Jag orkar inte. Jag vill jättegärna, men jag orkar inte blogga mer om Kansai. Jag tar en liten paus. Prestationsångesten är för stor. Istället bloggar jag om vad jag har haft för mig här hemma.

När jag och Pojkvännen kom hem från Kansai i lördags hade Papa-san farit iväg för att segla under Golden Week och vi möttes istället av Farmor-san och Farfar-san. De är och hälsar på och stannar tills på söndag. Det var roligt att äntligen få träffa Farmor-san som jag ändå tillbringat sammanlagt några timmar i telefon med.

Papa-san skulle komma hem idag och har fyllt år medan han var borta, så superlektanten Rim hjälpte kidsen göra papier maché-hjärtan som de sedan skulle fylla med godis igår kväll. Och idag "bakade" hon glasstårta, med stor hjälp från Pojkvännen, efter att ha lagat middag till sju personer, varav en (Pojkvännen) var vegeterian och fick sin egen köttbefriade sås till pastan.

Så här bakar man glasstårta:

Köp en god rulltårta eller två. Två om det ska bli en stor tårta! Jag köpte en jordgubbsrulltårta och en moccarulltårta och glass i stora lass.

Ställ ut glassen så den blir mosig och smetig, dock ej smält... knepigt.

Skär rulltårtan som man brukar skära rulltårta, i typ centimetertjocka skivor.

Langa fram någon slags skål eller form. I mitt fall blev det en glasform med platt botten vilket var skitbra. Lägg rulltårtsbitarna så att de täcker botten. Om man har lust kan man göra fina mönster... Jag la jordgubbsrulltårtan i botten och moccatårtan längs sidorna. Moahhah!

Skopa i den mosiga glassen och smeta ut. Om man vill kan man roa sig med att smeta glass med olika smaker i flera lager, eller ha i lite frukt eller bär... Jag gjorde såklart både och. "Antingen eller" är för mesar.

Langa fort in i frysen igen!

Ta ut efter ett tag, vänd upp och ner på ett fat. Om man gillar grädde kan man smeta ut det över hela tårtan när man vänt den och slänga på ännu mer frukt och bär, eller så tycker man att rulltårtsbitarna gör ett sånt fint mönster att man inte vill täcka dem med tråkig grädde och då kastar man bara på lite jordgubbar.

Servera jävligt fort.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför jag sitter vid min dator när klockan är midnatt och jag är tröttare än på länge och langar tårtrecept ut på internet... Om jag inte visste bättre skulle jag säga att jag var full.

3 kommentar(er):

tanja sa...

hahaha, undrade vart du var på väg? I alla fall, det var den roligaste tårtbloggen jag läst;) Grattis!

Anonym sa...

"Servera jävligt fort."

Haha, det är bra, Rim! :D

Anonym sa...

Okej, du kan ignorera mitt andra inlägg.. Här står allt jag behöver veta om glassrulltårtsgörande! :D