tisdag, maj 29, 2007

Sushi.

Fysatan vad det hinns med grejer!

Idag blev det Tsukiji fiskmarknad. Världens största. Såklart.

Och frukost/lunch på ett yttepyttelitet sushiställe. Innan jag åkte till Japan åt jag bara norimaki, sushi i sjögräsrulle, men aldrig sushibitarna där det ligger en rå fiskbit på lite ris. Försökte några gånger men pallade inte. Det blir så slemmigt och segt och tuggorna sväller i munnen tills ögonen tåras.

Nu, tack vare att det finns kaitensushi där man kan plocka åt sig lite olika bitar hipp som happ, så har jag faktiskt lärt mig. Jag inte bara äter ris med rå lax och tonfisk och annat oidentifierbart på, jag äter sashimi också. Och jag gillar det.

Häromdagen slog det mig dock. Anledningen till varför jag inte har några problem att äta rå fisk i Japan kan ha att göra med att det helt enkelt är mycket godare än i Sverige. I Sverige är det segt och slemmigt, istället för så färskt att det smälter i munnen på en. Jag vet inte om jag vågar äta sushi när jag kommer hem. Jag kanske börjar gråta.

3 kommentar(er):

Anonym sa...

Jag kan inte äta sushi i Sverige längre, förutom möjligtvis vegetarisk sushi. Det kommer helt enkelt inte i närheten och kan lika gärna vara :( Men kaiten rular! (och rullar ;p)

k. sa...

men du kommer ju bara vara hemma i nån månad sen åker du ju tillbaka till japan för ett halvår till, så du behöver ju faktiskt inte äta sushi under den månaden du är här.
Jag saknar dig <3
Gurka & Tomat!

tanja sa...

oh, vad jag saknar sushi efter 2 månader här i stockholm...!!!kan inte äta det här heller. Det LUKTAR fisk på sushibarer, då går det inte ens att vara där för att beställa. vilket är bra kanske.
Det luktade ju inte fisk på Tsukiji fiskmarknaden. världens största...varför lukatr det på ett ställe med 3 bord och 4 fiskar?
För övrigt, smakar maten inte mycket i Sverige, efter Japan. Får höra vad du tycker.