onsdag, maj 09, 2007

Battle Royale


Har ni sett den?

Första gången jag såg den var någon gång i slutet på gymnasiet. Då hade jag läst japanska som C-språk i ett, kanske två, år. Man kommer inte så lång i ett språk på en tretimmarslektion en gång i veckan, inte långt alls. Jag förstod kanske enstaka ord här och där, inte mer.

Och idag? Idag inser jag att jag förstår nästan allt som sägs och det snarare är ensaka ord här och där som jag inte hänger med på. På fredag ska jag ha japanskalektion igen efter tre veckors uppehåll. När Pojkvännen åker hem ska jag förvandlas till duktig japanskastudent. Mycket av grammatiken som jag faktiskt förstod i filmen har jag lärt mig under de här månaderna jag tillbringat här. Bra. Sånt sporrar en till att plugga lite mer. (Lite mer än ingenting alls, dvs...)

Och filmen då? En niondeklass placeras på en öde ö i Japan. De har tre dagar på sig att döda varandra och för att ingen ska bilda fina pakter med sina kompisar har de halsband på sig som sprängs om de försöker ta av dem, eller om det är fler än en överlevande när de tre dagarna är slut. En slags "Herre på täppan" med en twist.

Jag tycker fortfarande att Battle Royale är en otillfredsställande, men bra film. En film som man absolut kan sätta upp på sin: "Filmer-jag-ska-se-innan-jag-dör"-lista, om inte annat så bara för att jävlas lite med sig själv. "Skulle jag mörda mina klasskamrater för att själv överleva?"

Jag hade i och för sig bara nio klasskamrater i nian. Det hade nog blivit Game Over rätt snabbt.

0 kommentar(er):