tisdag, februari 06, 2007

Tröttsamt

Det finns människor som kommer säga emot dig oavsett vad du säger. Sådana som alltid vet bäst, och hävdar att allt är precis som de säger, även när det inte alls måste vara så. Till en början tänker man: Oj, den människan har ju koll! Men så småningom börjar man tänka: Ingen har så mycket koll... och det är då man inser att de bara låtsas. Låtsas att de kan allt och vet allt, och oavsett hur bra och smarta saker man själv än säger så måste de säga något som åtminstone låter smartare. Och de måste göra det med full övertygelse. Jag kan bättre än du. Punkt.

Men snälla, inse att du är genomskådad. Jag vet att jag har rätt och du har fel när du hävdar att det inte alls är de välutvecklade länderna som står för miljöförstöringen och sätter standarden. En standard som skulle göra att jordens resurser tog slut på nolltid om alla levde som vi. Du säger emot, jag rycker på axlarna. Jag har bättre saker att lägga min energi på.

4 kommentar(er):

Bror L sa...

Fan, vad snygg sida!

hejdetärrasmus sa...

inte för att jag vet riktigt vad det handlade om, men jag tycker att det är helt okej att ställa krav på ex. kina också. landet drivs ju bara på kol. man kan inte ursäkta vad som helst med att b bara gör som a gör för att b bara vill ha det som a har det.

fast det handlar alldeles uppenbart om det också. det känns bara lite märkligt att klimatexperter i tv inte vågar säga ifrån om kinas vansinne utan ett pliktskyldigt "fast vi kan ju inte ställa krav på dem". det var ingen som kände av några problem när det gällde att kritisera en mer maoistisk regims massaker på oliktänkande studenter för 18 år sedan. man börjar ju misstänka att det handlar om graden av kapitalism som ett avlatsbrev för koldioxid. "ja men de vill ju bli moderna".

här är ett exempel på hur fel det kan bli åt andra hållet:

http://onegoodmove.org/1gm/1gmarchive/2006/06/up_is_down.html

Rim sa...

Tack herr ointressant.

Jag håller lite med dig Rasmus, men det var mer attityden. Alla vet att det vore ohållbart om alla levde som i t.ex sverige eller japan, men att, istället för att säga "Vi borde inte leva såhär slösaktigt", säga "Nu är allt deras fel eftersom det är de som kommer att få bägaren att rinna över!" tycker jag är lågt.

hejdetärrasmus sa...

absolut. håller med helt och hållet.
det är väl bara det att om kina et al inte hoppar på tåget, så är vi stekta hur mycket bergvärme och vindkraftsparker vi än skaffar. vilket ju gäller för usa också.