lördag, februari 03, 2007

Willy!

Vid middagsbordet. Jag, 11-åringen och 8-åringen är själva hemma och sitter och käkar pasta med köttbullar i tomatsås. Lillkillen sitter med ett lite slugt uttryck i ansiktet och har frågat ut mig om min pojkvän. Har han skägg? Stubb? Orange stubb? Sedan utspelar sig följande:

Lillkillen (fnissigt): Har du pussat honom?

Jag (funderar på om jag ska svara undvikande eller inte, men bestämmer mig för att det inte är några konstigheter med att pussas): Ja, honom har jag pussat på massor!

Lillkillen fnissar. Det märks att han själv tycker att han är jättebusig. Efter en stunds tystnad kommer det...

Lillkillen: Har han en stor snopp? (Fnissar nästan på sig.)

Jag (vad fan svarar man på det? "Större än din i alla fall"? "Vet hut, ungjävel!"?): Hördu du, sånt där kan man ju inte fråga om. Det är väldigt oartigt. Vad skulle din pappa säga om han visste att du sa så?

Lillkillen, och numera även storebrorsan, sitter och fnissar i typ en halvtimme efteråt.

Jag kan meddela att pappan inte sa någonting särskilt om det alls. Jag berättade om vad som hade utspelat sig vid middagsbordet, och han verkade bara tycka att det var roligt. Det var det i och för sig också, och jag fattar ju nyfikenheten och att sånt är spännande när man är 8 år, men hade det varit min unge hade jag nog valt att markera att det nog inte är sånt man går och frågar folk hursomhelst. Ok, om det hade varit på fyllan eller så, men han hade ju knappt druckit ett glas mjölk!

0 kommentar(er):