fredag, februari 20, 2009

Jag tog som sagt en promenad…


…och hamnade i gamla goda Kabukichou (Red Light District) i Shinjuku.
Shinjuku är ett ställe som jag faktiskt har väldigt dålig koll på. 
Det är för stort. Ogreppbart, oöverblickbart nästan.
Den enda platsen där jag känner mig hemma i Shinjuku är faktiskt Kabukichou.

När jag nämner det för mina japanska vänninor blir de lite förvånade. Det är ju inte så säkert i just Kabukichou, menar de. Men så som jag fattat det har det blivit mycket säkrare på sistone och hursomhelst var jag nog aldrig rädd till att börja med. Inte i Kabukichou. (Vilket i och för sig inte betyder att det aldrig fanns någonting att vara rädd för…)

Jag hade en favoritklubb här, så jag återvände hit relativt ofta när jag var i Tokyo sist. En väldigt liten och mysig klubb som ligger precis till höger om mig när jag tar det här kortet, så mina min inställning till Kabukichou färgas rätt mycket av just den lilla, hemtrevliga klubben.
Medan resten av Shinjuku förblev anonymt och outforskat område på kartan.
Faktiskt så tycker jag nog snarare att resten av Shinjuku, det som ligger utanför Kabukichou känns lite otryggt om något...

0 kommentar(er):